• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollegialt utvecklingsarbete i högre utbildning. Aktionsforskning om etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik

Abstract
Syftet är att undersöka vad som händer och vad som synliggörs i och genom etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik i ett lärarlag inom högre utbildning.Praktikarkitekturteorin och teorin om praktikekologier (Kemmis et al., 2014) har använts för att analysera hur materiella-ekonomiska, kulturella-diskursiva och sociala-politiska arrangemang påverkar och påverkas av ageranden (göranden, säganden och relateranden) i praktiker som är beroende av varandra. Studien är en aktionsforskningsstudie och omfattar ett antal aktioner som studerats. Data har samlats genom kontinuerliga observationer och reflektioner som nedtecknats i en loggbok, genom möten och intervjuer som videoinspelats och genom urval i statistik tillgänglig i digitala system. I arbetet med att etablera lärarlagets kollegiala samarbetspraktik synliggjordes att det fanns kulturella och organisatoriska hinder i lärarnas förutsättningar för att delta. Pedagogisk utvecklare identifierade dem men såg möjligheter. I styrande och riktningsgivande skrivningar delgav lärosätets ledning att lärare förväntades bedriva kollegialt samarbete och att kollegialt samarbete anses vara ett sätt att kompetensutveckla sig och varandra. När lärarna delgavs det förändrades deras inställning och kreativt arbete med att få arbetet att komma till stånd kunde inledas. Den kollegiala samarbetspraktiken etablerades och arbetet kunde upprätthållas. Genom att studera arbetet synliggjordes att: • det var viktigt att pedagogisk utvecklare både skapade organisatoriska möjligheter och kompetensutvecklade lärarna i att samarbeta • arbetet hade positiv påverkan på lärarnas kompetens, självförtroende och arbetsglädje, både positiv och negativ inverkan på deras upplevda stress och det förändrade deras syn på kompetensutveckling, kursansvar och kollegialitet • institutionsledningens visade intresse för arbetet motiverade lärarna och gav ledningen insyn i en nyvunnen resurs möjlig att nyttja för utvecklingsarbete i flera delar av verksamheten • studentgruppens praktik kom att innefattas i en väl utvecklad och samstämd undervisningspraktik och lärarlaget kom att möta en tacksam och engagerad studentgrupp.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/85378
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
Student essay (929.8Kb)
Date
2025-02-28
Author
Hultgren, Anna
Keywords
Kollegialt utvecklingsarbete
Samarbetspraktik
Pedagogisk utvecklare
Praktikarkitektur
Praktikekologi
Aktionsforskning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV