Bestäm det eller inte! En korpusanalytisk undersökning av nominalfrasen i svenska hos inlärare med franska som L1
Abstract
Denna studie använder sig av korpusbaserade metoder för att analysera inlärartexter
skrivna av inlärare i svenska med franska som modersmål. Huvudsyftet är att ta reda
på i vilken grad dessa inlärare använder bestämdhet i svenska nominalfraser enligt
målspråksnormen. Med kvantitativa metoder inringas de tendenser bland avvikelserna
som finns i korpusen. Med de databaserade verktyg för språkhantering som finns
tillgängliga på Språkbanken text har en korpus med 111 inlärartexter omfattande
21 371 token normaliserats och annoterats för att kunna användas i detta syfte.
De andra forskningsfrågorna som undersökts är hur avvikelserna i korpusen kan
förklaras dels mot bakgrund av inlärarnas L1 dels mot frekvensen av olika typer av
nominalfraser i inlärarnas textböcker.
Studien har genomförts ur ett bruksbaserat perspektiv och visar att det finns tendenser
till överanvändning av vissa typer av nominalfraser med framförställd artikel som är
lågfrekventa i målspråket men vars strukturer återfinns i inlärarnas L1. Resultaten
pekar på att bestämdhetsbegreppet överförs från L1 men trots detta kvarstår problem
i de komplexa nominalfraserna vilket kan bero på dess komplexa formbildning.
Resultaten har jämförts med nominalfrasernas frekvens i det läromedel som inlärarnas
undervisning har varit baserad på. I resultaten finns inga belägg för att
inputfrekvensen spelat in på val av bestämdhet vilket skiljer sig från resultaten i annan
bruksbaserad forskning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-02-27Author
Bonne Zetterberg, Malin
Keywords
bestämdhet
nominalfras
inlärarkorpus
transfer
bruksbaserat perspektiv
andraspråksinlärning
inputfrekvens
Language
swe