Flerspråkighet i förskolan Lärmiljöns vikt för språklig delaktighet samt språklig mångfald. Namn: Johanna
Abstract
Denna studie fokuserar på hur arbetet med flerspråkighet i förskolan kan stärkas genom riktade pedagogiska insatser. Undersökningen ägde rum på en förskoleavdelning och baserades på insamlade data från observationer, fältanteckningar, loggböcker och reflekterande samtal med pedagoger. Genom att kartlägga och analysera arbetets utgångsläge före, under och efter implementeringen av specifika aktioner, syftade studien till att stärka pedagogernas förmåga att stötta barns språkutveckling och skapa en miljö där alla barn känner sig delaktiga i en flerspråkig lärmiljö. Resultaten visar att ett målmedvetet och systematiskt arbete med flerspråkighet bidrar till en inkluderande miljö där barns hemspråk uppmärksammas och stärks. Dessutom framgår att pedagogernas förståelse och kompetens i att arbeta med flerspråkighet fördjupades genom kontinuerlig reflektion och praktiska erfarenheter. Studien betonar vikten av att integrera flerspråkighet som en självklar del av den pedagogiska vardagen för att stödja och inkludera alla barn, oavsett språk.
Date
2025-01-16Author
Linden, Johanna
Stolt, Hanna
Keywords
Flerspråkighet, Språkutveckling, Språklig mångfald, Språkdomän, Bildstöd, Inkludering, Identitet, Samhörighet, Inkludering, Reflektionssamtal, Aktioner
Language
swe