• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns rätt till inflytande och delaktighet i val av aktiviteter

Abstract
Vår studie är genomförd via aktionsforskning med syfte att undersöka hur barnen upplever delaktighet och inflytande i de val av aktiviteter som förskolan erbjuder, hur pedagogerna kan stärka barnens deltagande och inflytande samt hur pedagogerna kan utveckla sitt sätt att bemöta det som barnen ger uttryck för. Vi har genomfört enskilda och gruppintervjuer med barnen samt varit deltagande observatörer under aktionerna. Pedagogerna har deltagit i ett kollegialt möte samt fått besvara en enkät där det givits möjlighet att beskriva deras syn på barnens delaktighet och inflytande. Våra resultat visar att barnen innan påbörjade aktioner inte upplevde sig ha inflytande och delaktighet i aktiviteterna som erbjöds. Efter aktionerna var genomförda visade barnen förståelse för att de varit med och påverkat vilka aktiviteter som erbjöds. Resultaten visar även att pedagogerna inte har en gemensam syn på vad barnens delaktighet och inflytande innebär vilket leder till utmaningar när arbetet kring barns delaktighet och inflytande ska ta form i verksamheten. Förutsättningarna för att lyckas möta barnen i deras livsvärldar för att få syn på deras perspektiv är att skapa intersubjektivitet och utgå från samma fenomen. Vi kan se hur olika sätt att bemöta barnen med utgång i deras livsvärldar kan ge olika resultat i hur delaktiga och vilket inflytande barnen får.
URI
https://hdl.handle.net/2077/85248
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
svärdåsenlundrosita_259896_8702989_LÖXV2G_V24_Rosita Åsenlund^J Sandra Thomteen.pdf (567.1Kb)
Date
2024-04-30
Author
Åsenlund, Rosita
Thomteen, Sandra
Keywords
Intersubjektivitet, livsvärld, delaktighet och inflytande, rättigheter, förhållningsätt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV