Barns rätt till inflytande och delaktighet i val av aktiviteter
Abstract
Vår studie är genomförd via aktionsforskning med syfte att undersöka hur barnen upplever delaktighet och inflytande i de val av aktiviteter som förskolan erbjuder, hur pedagogerna kan stärka barnens deltagande och inflytande samt hur pedagogerna kan utveckla sitt sätt att bemöta det som barnen ger uttryck för. Vi har genomfört enskilda och gruppintervjuer med barnen samt varit deltagande observatörer under aktionerna. Pedagogerna har deltagit i ett kollegialt möte samt fått besvara en enkät där det givits möjlighet att beskriva deras syn på barnens delaktighet och inflytande. Våra resultat visar att barnen innan påbörjade aktioner inte upplevde sig ha inflytande och delaktighet i aktiviteterna som erbjöds. Efter aktionerna var genomförda visade barnen förståelse för att de varit med och påverkat vilka aktiviteter som erbjöds. Resultaten visar även att pedagogerna inte har en gemensam syn på vad barnens delaktighet och inflytande innebär vilket leder till utmaningar när arbetet kring barns delaktighet och inflytande ska ta form i verksamheten. Förutsättningarna för att lyckas möta barnen i deras livsvärldar för att få syn på deras perspektiv är att skapa intersubjektivitet och utgå från samma fenomen. Vi kan se hur olika sätt att bemöta barnen med utgång i deras livsvärldar kan ge olika resultat i hur delaktiga och vilket inflytande barnen får.
Date
2024-04-30Author
Åsenlund, Rosita
Thomteen, Sandra
Keywords
Intersubjektivitet, livsvärld, delaktighet och inflytande, rättigheter, förhållningsätt
Language
swe