Flerspråkighet i förskolan - ett utvecklingsarbete om hur det svenska språket främjas i den fria leken
Abstract
Syftet med min studie är att undersöka olika metoder för att stötta och främja det svenska språket i barns fria lek, med utgångspunkt i pedagogisk intervention och aktionsforskning. Genom att tillämpa det sociokulturella perspektivet och aktionsforskning som teoretisk och metodologisk ram, syftar studien till att beskriva, analysera och diskutera pedagogers roll i att stötta barns språk och kommunikation i den fria leken. Empiri samlades in genom deltagande observation och fokusgruppsdiskussioner från en förskola i ett socioekonomiskt utsatt område i Stockholms län. Studien inkluderar pedagogiska metoder och strategier som tillämpas av pedagogerna för att främja barnens språkutveckling. Resultaten av studien visar att pedagogerna använder en rad olika verktyg och metoder, inklusive Före Bornholmsmodellen och TAKK-tecken, för att stötta barnens språkande och språkutveckling. Genom en närvarande och delaktig pedagogisk miljö, där språkliga interaktioner uppmuntras och stöttas, främjas barnens språkliga självförtroende och delaktighet. Slutsatsen är att engagerade och medvetna pedagoger spelar en avgörande roll i att främja barns språkutveckling i den fria leken. Genom att skapa en inkluderande miljö och erbjuda rika möjligheter till språklig interaktion kan pedagoger bidra till ett vidare lärande för barnen.
Date
2024-05-30Author
Ekelund, Linn
Keywords
Flerspråkighet, förskola, aktionsforskning, kompetens, verktyg, pedagogers roll, språkutveckling
Language
swe