• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HÖGLÄSNING: MELLAN SOCIALISERING OCH AGENSSKAPANDE: En undersökning om högläsningens roll i förskolans pedagogiska arbete

Abstract
Det övergripande syftet med denna studie är att belysa högläsningens roll och betydelse på förskolan. Detta görs dels genom att undersöka vad pedagogerna anser vara syftet med högläsningen, och dels hur de uppfattar högläsningen och dess socialiserande och disciplinerande dimensioner. Samtidigt undersöks även den fysiska miljön vid läsningen för att ytterligare belysa dess betydelse för barnen och läsningen. Det empiriska materialet utgörs av ett antal kvalitativa intervjuer med pedagoger på förskolor i och utanför Göteborg, samt observationer vid dessa förskolor. Uppsatsen tillämpar Bourdieus begrepp om agens och habitus samt Foucaults teori om disciplinering. Resultaten visar att pedagogerna tillskriver högläsning stor betydelse för både socialisering, gemenskap och nyfikenhet kring språk och böcker. Samtliga pedagoger reflekterar kring vad barnens agens innebär i deras arbete, och strävar efter att skapa möjligheter, till exempel genom högläsningen, för barnen att uttrycka denna. Samtidigt kan högläsningen förstås som en disciplinerande akt, där pedagogen delvis agerar som en maktutövande aktör. Examensarbetet är skrivet på svenska.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/84996
Collections
  • Kandidatuppsatser / Socialantropologi
View/Open
Luwam Tekabo - Examensuppsats 2024.docx.pdf (396.6Kb)
Date
2025-02-13
Author
Tekabo, Luwam
Keywords
Högläsning
muntlig tradition
förskola
socialisering
agens
fysisk miljö
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV