HÖGLÄSNING: MELLAN SOCIALISERING OCH AGENSSKAPANDE: En undersökning om högläsningens roll i förskolans pedagogiska arbete
Abstract
Det övergripande syftet med denna studie är att belysa högläsningens roll och betydelse på
förskolan. Detta görs dels genom att undersöka vad pedagogerna anser vara syftet med
högläsningen, och dels hur de uppfattar högläsningen och dess socialiserande och
disciplinerande dimensioner. Samtidigt undersöks även den fysiska miljön vid läsningen för
att ytterligare belysa dess betydelse för barnen och läsningen. Det empiriska materialet utgörs
av ett antal kvalitativa intervjuer med pedagoger på förskolor i och utanför Göteborg, samt
observationer vid dessa förskolor. Uppsatsen tillämpar Bourdieus begrepp om agens och
habitus samt Foucaults teori om disciplinering. Resultaten visar att pedagogerna tillskriver
högläsning stor betydelse för både socialisering, gemenskap och nyfikenhet kring språk och
böcker. Samtliga pedagoger reflekterar kring vad barnens agens innebär i deras arbete, och
strävar efter att skapa möjligheter, till exempel genom högläsningen, för barnen att uttrycka
denna. Samtidigt kan högläsningen förstås som en disciplinerande akt, där pedagogen delvis
agerar som en maktutövande aktör. Examensarbetet är skrivet på svenska.
Degree
Student essay
Collections
Date
2025-02-13Author
Tekabo, Luwam
Keywords
Högläsning
muntlig tradition
förskola
socialisering
agens
fysisk miljö
Language
swe