Från butik till app: Skiftet inom second hand
Abstract
Second hand-marknaden har under de senaste decennierna gått från att vara ett stigmatiserat val till att bli en trendig konsumtionsform. Historiskt sett har second hand försäljningen varit förknippad med välgörenhet och ideella organisationer som stödjer miljövänlig konsumtion genom att ge produkter ett nytt liv. Nu är det en kommersiell arena, där ekonomisk vinning har blivit en central drivkraft. Den digitala utvecklingen har förändrat hur vi människor handlar och konsumerar, vilket inkluderar framväxten av second hand-marknaden online. Tidigare forskning har fokuserat på hur olika hållbarhetsaspekter och digitala transformationer har påverkat konsumtionsmönster, men få studier har utforskat hur skiftet reflekterar förändringar och samhällets värderingar.
Studien syftar till att undersöka skiftet inom second hand-marknaden, från att ha varit präglad av välgörenhet och fysiska butiker till att bli dominerad av digitala, vinstdrivande plattformar, samt att analysera hur utvecklingen påverkar konsumtionsmönster och konsumentbeteenden. Med hjälp av PESTEL-modellen kommer marknaden att analyseras ur ett makroperspektiv, med en komplettering av Stimuli Respons Modellen som undersöker individens beteende på mikronivå. Tillsammans kompletterar dessa modeller för att skapa en helhetsbild av konsumentbeteenden och dess påverkan i bred samhällskontext.
En kvalitativ forskningsmetod har använts under studien för att möjliggöra djupgående förståelser som omger en konsumentens val. Totalt intervjuades tolv personer och genom att använda semistrukturerade intervjuer gavs utrymme för respondenterna att uttrycka sina perspektiv. Som ett resultat drivs second hand konsumtionen i hög utsträckning av ekonomiska motiv, där konsumenter ser det som ett prisvärt alternativ till nyproducerade varor. Samtidigt visade resultaten att det teknologiska skiftet i form av tillgång till plattformar dygnet runt förenklar köp, vilket kan resultera i impulsköp. Detta kan i sin tur skapa en paradox där konsumtionen ökar och leder till överkonsumtion.
Degree
Student essay
Other description
In recent decades, the second hand market has gone from being a stigmatized choice to becoming a trendy form of consumption. Historically, second hand sales have been associated with charity and non-profit organizations that support environmentally friendly consumption by giving products a new life. Now it is a commercial arena, where financial gain has become a central driving force. Digital developments have changed the way we humans shop and consume, which includes the rise of the online second hand market. Previous research has focused on how various sustainability aspects and digital transformations have affected consumption patterns, but few studies have explored how the change reflects changes and society's values.
This study aims to examine the change in the second hand market, from being characterized by charity and brick-and-mortar shops to being dominated by digital, for-profit platforms, and to analyze how this development affects consumption patterns and consumer behaviour. Using the PESTEL model, the market will be analyzed from a macro perspective, with a complement to the Stimuli Response Model that examines the individual's behavior on a micro level. Together, these models complement each other to create an overall picture of consumer behavior and its impact in a broad societal context.
A qualitative research method has been used during the study to enable in-depth understanding of a consumer's choice. A total of twelve people were interviewed and by using semi-structured interviews space was given for the respondents to express their perspectives. This means that second hand consumption is largely driven by economic motives, where consumers see it as an affordable alternative to newly produced goods. At the same time, the results showed that the technological shift in the form of access to platforms around the clock simplifies purchases, which can result in impulse purchases. This in turn can create a paradox where consumption increases and leads to overconsumption.
Date
2025-01-31Author
Lindgren, Anna
Vesterberg, Elsa
Keywords
Second hand, digitalisering, hållbarhet, överkonsumtion, konsumentbeteende, konsumtionsbeteende, PESTEL, Stimuli Respons Modellen
Series/Report no.
Marknadsföring 24:10
Language
swe