Den lekande pedagoge.n En intervjustudie om förskolepersonals tal om lek.
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vilka konstruktioner av lek som framträder i
förskolepersonals beskrivningar av lek i förskolan, samt hur personalen uppfattar och förhåller
sig till sin närvaro i barns lek. Lek har sedan förskolans uppkomst varit en naturlig del i
verksamheten, men synen på lek och personalens roll i leken har sett olika ut vid olika
tidpunkter i historien. De konstruktioner och diskurser som personalen ger uttryck förstås i ett
historiskt perspektiv. Diskursanalys har använts som både teori och metod. I studien har
semistrukturerade intervjuer använts som metod för att undersöka hur förskolepersonal
beskriver lek i förskolan och sin närvaro i lek. Som analysmetod har en Foucaultinspirerad
diskursanalys använts. Studiens resultat visar att flera diskurser om lek kommer till uttryck i
förskolepersonalens tal, och att dessa diskurser ibland står i konflikt med varandra.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-04Author
Einerskog, Olivia
Svensson, Sabina
Wänerlöv, Melissa Lee
Keywords
Lek, fri lek, förskola, förskolepersonal, diskurs, konstruktion
Language
swe