Från lekplats till lärplats. En kvalitativ studie om utomhuspedagogik i förskolan.
Abstract
Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förutsättningar för att genomföra
utomhuspedagogik i förskolan, samt att klargöra vad begreppet utomhuspedagogik innebär för
pedagogerna. Studien kommer även undersöka användningen av utevistelsen i förskolan. För
att besvara studiens frågeställningar och samla in material har kvalitativa intervjuer använts.
De som har intervjuats är förskollärare, barnskötare och en förskoleassistent som alla är
yrkesverksamma i förskolan. Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori har använts för att
analysera resultatet och synliggöra vilka olika faktorer som påverkar pedagogens arbete med
utomhuspedagogik. De olika systemen som framkommit i studien är mikro-, meso-, exo- och
makrosystemet, dessa system framkommer däremot i olika stor utsträckning där
mikrosystemet och mesosystemet är de som lyfts mest av pedagogerna. Resultatet visar på att
det är personalsituationen, barngruppen, vädret, utemiljön och pedagogens roll som är de
främsta förutsättningarna för att genomföra utomhuspedagogik i förskolan. Det framkom även
att det finns olika syn på begreppet utomhuspedagogik bland förskollärare och övriga
pedagoger och att tiden utomhus används till både planerad och spontan undervisning, samt
till barns fria lek.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-04Author
Skog, Nellie
Stridh, Mathilda
Keywords
Utomhuspedagogik, utevistelse, förskola, förskollärare, pedagoger, förutsättningar, Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori
Language
swe