Förskollärares syn på bildstöd för inkludering i förskolan.
En fenomenografisk intervjustudie om nio förskollärares upplevelser av bildstöd för språksvårigheter och inkludering
Abstract
Vår studie undersöker hur förskollärare upplever arbetet med bildstöd i förskolans
verksamhet. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter förskolans ansvar att stimulera barns
förmåga samt intresse att kommunicera på ett varierat sätt. Vidare lyfts förskolans ansvar i
Läroplanen för förskolan (2018) att inkludera alla barn, främja samspel i barngruppen samt
erbjuda särskilt stöd för barn i behov. Detta kan uppnås med bildstöd som hjälpmedel, som
definieras av Specialpedagogiska skolmyndigheten (2024) som ett kommunikationsstöd inom
AKK och består av visuellt stöd, där bilder används för att förtydliga något
(Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2023). Våra forskningsfrågor syftar på att undersöka
hur förskollärare upplever att bildstöd kan vara ett hjälpmedel för att inkludera barn med
språksvårigheter i verksamheten, vilka utmaningar som upplevs för att genomföra arbetet och
vilken effekt förskollärare upplever att bildstöd har på den enskilda individen och
barngruppen.
Vi har utifrån en kvalitativ ansats med en fenomenografisk utgångspunkt intervjuat totalt nio
verksamma förskollärare i Sverige som använder bildstöd. Resultatet i studien framställs i
utfallsrum och visar att samtliga förskollärare ställer sig positiva till bildstöd som hjälpmedel
för barns språk - och kommunikationsutveckling för alla barn och för att inkludera barn med
språksvårigheter i verksamheten. Vidare identifierar förskollärarna flertalet utmaningar med
arbetet med bildstöd, där vissa lyfter exempelvis ett gemensamt förhållningssätt, eventuella
missförstånd, urval av bildstöd som framställs, tid, resurser, huruvida förskollärarna upplever
att barnen faktiskt blir inkluderade samt brist på intresse från barnen som aspekter. Slutligen
visar även resultatet att förskollärare upplever att användningen av bildstöd har positiv effekt
på den enskilda individen och barngruppen genom att barn får möjlighet att bli inkluderade,
bli mer självständiga samt att det skapar lugn och ett gott samspel i barngruppen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Robertsson, Lova
Forsman, Lisa
Lindroos, Selma
Keywords
Bildstöd, språksvårigheter, inkludering, förskollärare,
Language
swe