Pedagogers arbete med flerspråkiga barns språkutveckling.
En kvalitativ intervjustudie om hur flerspråkiga barn ges stimulans och möjligheter till språkutveckling i förskola och förskoleklass
Abstract
Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskola och förskoleklass
främjar flerspråkiga barns språkutveckling i svenska och modersmålen. Vi har valt att
använda en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer med personal i två förskolor och
en skola (i förskoleklass) i Göteborgs kommun. Intervjupersonerna arbetar som förskollärare
eller barnskötare. Forskningsfrågor rör hur pedagoger arbetar för att främja
språkutvecklingen i svenska och modersmålen hos flerspråkiga barn och vad pedagoger anser
är av betydelse för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling. Vi har analyserat
resultaten utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt kompletterat med begrepp såsom
interkulturell utbildning, vardagsnationalism, flerspråkighet, transspråkande, relationellt
agentskap och gränsrum. Resultaten visar att arbetet med flerspråkighet i förskolan till stor
del handlar om att bidra till en uppmuntrande, tillåtande och inkluderande verksamhet. I
arbetet med flerspråkighet i förskoleklassen visade det sig att pressen på att barnens
kunskaper i svenska måste ligga på en särskild nivå för att de ska klara av skolgången är
starkare. På grund av det lade personalen en större vikt vid att de skulle lära sig
majoritetsspråket.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Alasadi, Randa
Andersson, Moa
Rahimi, Azadeh
Keywords
pedagoger, förskolebarn, förskoleklass, språkutveckling, flerspråkighet, modersmål
Language
swe