En kvalitativ undersökning av makt i konflikthantering - Förskolepedagogers perspektiv
Abstract
Det finns ett negativt traditionellt synsätt på makt och konflikter som påverkar hur vi tänker
om fenomenet än idag. Konflikter är en ständig del av vardagslivet i förskolans verksamhet
där pedagogens förhållningssätt är avgörande för hur de hanteras och bemöts. Pedagogen som
förebild har makten att sätta normerna i verksamheten. Syftet med vår studie var att
undersöka ifall pedagogens personliga syn på konflikter kom att spegla deras
konflikthantering i förskolan, utifrån ett maktperspektiv. Studien utgår ifrån
frågeställningarna: Vad är pedagoger uppfattning av konflikter och dess hantering? Hur
resonerar pedagoger om makt i konfliktsammanhang? Tidigare forskning redogör för
konflikters positiva effekter för barns sociala lärande samt pedagogens del i hanterat av
konflikter. Vår undersökningen har en sociokulturell teori som utgångspunkt i analys samt
diskussion. Begrepp som mediering, appropriering och intersubjektivitet diskuteras där
centrala begrepp specifika för vår undersökning som makt och konflikt tillkommer. Vi
genomförde en kvalitativ undersökning där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer
som metod. I resultatet framkommer det att pedagogernas professionella och personliga syn
på konflikter skiljer sig åt där personliga föreställningar inte visade sig korrelera med deras
konflikthanteringsmetod. Personliga synsätt hade däremot större betydelse i deras
maktperspektiv där det fanns stora skillnader på hur de menade att de använde sig av makt.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Olsson, Jenny
Åström, Kim
Keywords
Förskola, konflikt, konflikthantering, makt, förhållningssätt, förskolepedagoger
Language
swe