Vuxnas inflytande på barns fantasi och verbala kommunikation genom lek.
-En kvalitativ observationsstudie om hur vuxnas närvaro influerar barns fantasi och verbala kommunikation i leken.
Abstract
Studiens ändamål är att undersöka hur vuxnas närvaro påverkar barns verbala språk och
fantasi under leken. Vår studie är en kvalitativ observationsstudie och utifrån planerade
observationer som vi har genomfört på tre olika förskolor i en större del av Västra Götaland så
har vi rent fysiskt fått ta del av barnens konversationer i verksamheterna. Språket spelar en
betydelsefull roll i barns omvärld och leken skapar mycket utrymme för barnen att
kommunicera på olika sätt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) belyser hur språk,
lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid
att stimulera barnens språkutveckling genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet
och intresse för att kommunicera på olika sätt. En annan belysande punkt som framställs av
läroplanen (Skolverket 2018) är att barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och
skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Vi anser att vi har fått en mer
visuell framställning av vårt syfte när vi genomförde våra observationer. Studien utgår från
två frågeställningar vilket är följande: 1. Vilka möjligheter för fantasi uppstår när vuxna deltar
i barns verbala kommunikation genom lek? 2. Vilka svårigheter för verbal kommunikation
kan uppstå för barn när vuxna deltar i leken?
Resultatet av studien visar hur vuxnas närvaro barns verbala konversationer ändras när en
vuxen är involverad i deras lek. Detta blir möjligt när den vuxne ställer följdfrågor och
utmanar samt uppmuntrar barnen i gemensamma samtal. Studien visar även hur det blir en
stor ändring i barnens uppmärksamhet när den vuxne är involverad i deras lek, barnen dras till
vuxna och uppvisar en exalterad reaktion när den vuxne visar intresse för deras lek. Resultatet
visar även att barn tycker om att leka med andra barn, främst deras kompisar i förskolan men
delar gärna med sig av deras skapelser, intressen, leksaker och upplevelser när man som
vuxen uttrycker en viss nyfikenhet för det de gör. Ju mer frågor den vuxne ställer desto mer
vill barnen visa, specifikt när den vuxne utstrålar en positiv och samspelande atmosfär där
barnen kan känna sig trygga och uttrycksfulla.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Njie, Mbayang
Cetin, Suzan
Mohamed, Najma
Keywords
Fantasi, Verbal kommunikation, Fri lek, Förskola, Barn, Deltagande, Inflytande
Language
swe