Klättra till kunskap. En fenomenografisk studie kring förskolepersonals uppfattningar om förskolebarns möjlighet till rörelse och risky play.
Abstract
I denna empiriska studie är syftet att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om
förskolans förutsättningar för rörelseaktiviteter samt barns deltagande i riskfylld lek och
föräldrars attityd kring detta. Deltagarna i studien arbetar som ordinarie personal i förskolan
och består av både förskollärare och barnskötare. Genom denna kvalitativa studie med
fenomenografi som ansats vill vi belysa en variation av både likheter och skillnader i
förskolepersonalens uppfattningar. För att ta reda på dessa uppfattningar har vi använt oss av
intervjuer som metod för insamling av data.
Resultatet av undersökningen talar för att förskolepersonalen har uppfattningar om att de kan
se skillnad i hur gårdens miljö respektive andra miljöer har olika påverkan på barns möjlighet
till rörelse och riskfylld lek samt att en brist på en inbjudande miljö (affordance) i gårdens
utformning kan ses som begränsande.
Barns deltagande i riskfylld lek ses av förskolepersonalen som något positivt för barns
utveckling samtidigt som det finns en viss oro för barns säkerhet i samband med detta. Som
följd kan en variation ses i förskolepersonalens uppfattningar om hur och när denna form av
lek tillåts respektive begränsas.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Månsson, Klara
Gullberg, Hanne
Keywords
Rörelse, Risky play, Förskola, Fenomenografi, Uppfattningar, Fysisk aktivitet, Affordance, Reversal theory
Language
swe