Barns inflytande på förskolans inomhusmiljö
En kvalitativ studie om pedagogers resonemang om normer, makt, kön och barns inflytande i förskolans inomhusmiljö
Abstract
Den fysiska inomhusmiljön är en stor faktor inom barns utveckling och möjlighet till lärande.
Studien synliggör pedagogers resonemang om den fysiska inomhusmiljön och hur detta kan
sättas i relation till förskolans värdegrund. Studien synliggör även pedagogers reflektioner om
normer, makt, kön och hur barn får möjligheten att vara delaktiga i utformningen av den
fysiska inomhusmiljön. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger resonerar över
barns inflytande att vara delaktiga i utformandet av inomhusmiljön på förskolan samt vilka
könsstereotypa normer som är viktiga att undvika. Utifrån detta har tre frågeställningar
formulerats; (1) På vilket sätt anser pedagogerna att barn har delaktighet och makt över
utformningen av inomhusmiljön på förskolan? (2) Vilka aspekter anser pedagogerna finns
som begränsar utformningen av inomhusmiljön? (3) På vilket sätt anser pedagoger att kön
och normer spelar in på utformningen av inomhusmiljön? Studien har genomförts utifrån en
kvalitativ metod där intervjuer av tre pedagoger från tre olika förskolor har använts som
material. I resultatet framgår det hur pedagoger anser att barnen har delaktighet och
inflytande över utformningen av inomhusmiljön. Det framgår även hur de anser att olika
faktorer begränsar pedagogers och barns möjlighet till att utforma inomhusmiljön. I resultatet
lyfts det fram hur ekonomi och utrymme på förskolan kan ha begränsande effekter på
utformningen av inomhusmiljön, men även hur pedagoger och barn kan hamna i en
underordnad position och bli förbisedda av förskolechef. Det framgår även vikten av att inta
en professionell roll på förskolan och att det är av vikt att arbetslagets synsätt relaterar till
förskolans läroplan. Vidare framgår det hur stereotypa värderingar från vårdnadshavare kan
förekomma på förskolan.
Degree
Student essay