Estetiska uttrycksformer i förskoleklass
En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar
Abstract
Denna studie har haft i syfte att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet estetiska
uttrycksformer i förskoleklassens pedagogiska verksamhet. Studien försöker besvara två
forskningsfrågor om förskollärarnas uppfattningar om estetiska uttrycksformer i
förskoleklassen samt möjligheter och utmaningar med estetiska uttrycksformer. Studien tar en
kvalitativ ansats som använder sig av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts
med fyra förskollärare som är verksamma i en förskoleklass. Fenomenografi är den
genomgående teorin och analysmetoden. I analysen kategoriseras förskollärarnas olika
uppfattningar om estetik i fyra olika beskrivningskategorier; “Vad är estetik och vad är det
inte?”, "Estetiska uttrycksformer som process eller produkt”, “Lärarens roll” och “Estetikens
utmaningar”. I utfallsrummet tolkas en samvariation mellan komplexiteten i informanternas
svar och deras utbildningar samt personliga relationer till estetiska uttrycksformer.
Beskrivningskategorierna visar även på en variation i estetiska uttrycksformernas roll i
förskoleklassen och hur ramfaktorer påverkar denna roll. Vi synliggör även informanternas
uppfattningar kring estetikens användningsområden i en separat analys utifrån Lindströms
(2012) modell. I den analysen uppmärksammas en hierarkisk ordning där konvergenta mål
och ett medieneutralt medel är vanligast.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Zorenc, Lorina
Widerberg, Agnes
Keywords
Estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; förskoleklass; förskollärares uppfattningar; konst
Language
swe