• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Peta inte i min mat!”

En forskningsöversikt om påverkansfaktorer på ungdomars kostval

Abstract
Kostvanorna hos den svenska befolkningen är en av de största faktorerna till ohälsa. Hem- och konsumentkunskap har som mål att utbilda elever om kost, näring och hälsa. Därför behöver lärare förstå hur olika faktorer påverkar ungdomars kost när de planerar sin undervisning. Forskningsöversiktens syfte var att identifiera påverkansfaktorer och synliggöra hur de blir av- görande för ungdomars kostval. Denna systematiska forskningsöversikt har sammanställt re- sultatet ur ett flertal vetenskapliga artiklar som undersökt de utvalda faktorerna i relation till ungdomars kostval. Kön, ålder, socioekonomisk bakgrund, relationer och sociala medier är de fem faktorer som ansågs relevanta för ungdomars kostval. De fem faktorer forskningsöversik- ten bearbetat samspelar med varandra i skapandet av ungdomars kostvanor. Två faktorer ansågs vara dominanta i ungdomars val av kost. Dessa var socioekonomisk bakgrund och nära relat- ioner, ingen faktor är ensam avgörande och ett särskilt tydligt samband mellan de två domine- rande faktorerna åskådliggjordes i forskningsöversiktens resultat. I forskningsöversiktens re- sultat framkommer det att ha kunskap och att handla efter den kunskapen inte alltid är möjligt. Detta till följd av att olika personer verkar som aktörer för att informera om kost och influera kosten. För att undervisning i hem- och konsumentkunskap ska lyckas vara en stark influens i skapandet av goda kostvanor hos ungdomar bör undervisning var utformad på ett sätt som skapar intresse och engagemang hos eleverna.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap. Kurs: L9HK2G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT/2024. Handledare: Marianne Pipping Ekström. Examinator: Päivi Palojoki
URI
https://hdl.handle.net/2077/84378
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (779.1Kb)
Date
2024-05
Author
Mossberg, Ines
Sördal, Ellen
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
Kostval
Kön
Relationer
Social media
Socioekonomisk bakgrund
Ungdomar
Ålder
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV