Koll på boll
En systematisk forskningsöversikt om motivation och lärande inom bollspelsundervisning i idrott och hälsa
Abstract
Det har visat sig att bollspel utgör en stor del av dagens undervisning i ämnet idrott och hälsa.
Skolverket och Skolinspektion har riktat kritik mot att förekomsten av bollspel i
undervisningen sker på bekostnad av andra undervisningsområden inom ämnet och att
bollspel får en del negativa påföljder för eleverna. Skolverket och Skolinspektion har därför
åberopat att det bör ske en förändring inom bollspelsundervisningen för att styra om mot en
mer positiv utveckling. Syftet med detta arbete har varit att uppmärksamma
bollspelsundervisning i ämnet idrott och hälsa i internationell forskning. Detta för att ta reda
på hur litteraturen beskriver bollspelsundervisning sett till elevers motivation till deltagande,
elevers teknisk- och taktisk förståelse/förmåga samt hur förmågsgruppering kan påverka
elevers lärande och motivation. Metoden för detta arbete har varit en systematisk
forskningsöversikt. Resultatet pekar på att elevers motivation till deltagande stärks om en
känsla av autonomi, kompetens och tillhörighet är närvarande. Elevers möjlighet att utveckla
taktisk förståelse/förmåga är störst om en spelbaserad didaktisk modell prioriteras.
Förmågsgruppering är gynnsamt för elevers deltagande och lärande i bollspel. Som blivande
lärare i idrott och hälsa är det av intresse att ha förståelse för hur bollspel kan undervisas för
att stärka elevers motivation till deltagande samt främja deras utvecklande av
färdighetsförmågor. Förhoppningsvis kan denna forskningsöversikt bidra till detta.
Other description
Ämneslärarprogrammet inriktning idrott och hälsa. Kurs: LGID2G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: HT/2024. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: John Dohlsten
Collections
View/ Open
Date
2024-11Author
Engdahl, Daniel
Larsson, Olle
Keywords
Bollspel
motivation
lärande
undervisning
Language
swe