Betygskriterier i praktiken
En forskningsöversikt om bedömningens kvalité i idrott och hälsa i Sverige
Abstract
Tidigare forskning pekar på att bedömningen i idrott och hälsa i Sverige är bristfällig utifrån
validitets- och reliabilitetaspekter. Det vill säga att lärare bedömer faktorer som enligt
styrdokumenten inte ska bedömas och att olika lärare bedömer samma delar på väldigt olika
sätt. 2011 kom en ny läroplan med syftet att minska dessa brister vid bedömning för att kunna
uppnå en mer likvärdig utbildning i den svenska skolan. Denna forskningsöversikt syftade till
att undersöka hur det ser ut idag genom att sammanställa tidigare studier inom ämnet.
Metoden utgjordes av en systematisk forskningsöversikt. Studiens data inhämtades genom en
systematisk databassökning som resulterade i 47 unika träffar, varav sex artiklar kvarstod
efter att exklusions- och inklusionskriterier applicerats. Ytterligare två artiklar identifierades
genom kedjesökning, totalt inkluderades perspektiv från åtta olika artiklar. Resultatet visade
både från lärarnas och elevernas perspektiv att bedömningen inom ämnet idrott och hälsa har
flera validitets- och reliabilitetsbrister. Resultatet visade även att lärare i olika grad har
problem med att tolka och tillämpa styrdokumenten och med att kommunicera syften,
lärandemål och betygskriterierna för eleverna. Eleverna upplever att de blir bedömda på en
mängd olika faktorer som inte finns med i betygskriterierna. Det visade sig dock att lärare
som är duktiga på att konkretisera styrdokumenten och kommunicera dem till eleverna,
uppnår en bedömning som ligger närmare i linje med de faktiska styrdokumenten. Slutsatsen
blev att bedömningspraktiken behöver förbättras för att säkerställa bedömningens kvalitet och
ämnets legitimitet som ett kunskapsämne. Faktorer som särskiljer lärare som är duktiga på att
konkretisera styrdokumenten bör utforskas ytterligare.
Other description
Ämneslärarprogrammet; Idrott och hälsa. Kurs: LGID2G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: HT/2024. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Andreas Fröberg
Collections
View/ Open
Date
2024-11Author
Andersson, Ludvig
Norberg, Charlotta
Keywords
Betyg och bedömning
konkretisering
elev
lärare
idrott och hälsa
Language
swe