Genetic confusion. Gymnasieelevers missuppfattningar om genetik och undervisningsstrategier för att motverka dem.
Abstract
Genetics is often regarded as one of the most challenging and complex areas within biology that high school students encounter. Misunderstandings regarding genetic concepts are prevalent among students, negatively impacting their ability to achieve a comprehensive understanding of genetics. This study compiles research on high school students' misconceptions about genetics and teaching strategies that educators can employ. To identify relevant research, searches were conducted in the educational databases Education Research Complete (ERC) and ERIC. Misconceptions were found regarding all aspects of genetics covered in the Swedish upper secondary school curriculum. These misconceptions have persisted among students over several decades and across various continents. The most difficult topics for students to grasp were gene expression, protein synthesis, and the role of proteins in genetics. The educational strategies identified included adaptations of traditional teacher-led instruction, the use of images and animations, physical and digital models, project-based learning, and computer-assisted learning programs. The effectiveness of these strategies indicates that standard teacher-led instruction alone is insufficient to provide students with optimal conditions for learning about genetics. A significant factor highlighted in student learning was the need to enhance their engagement and autonomy in the learning process, which was a desired outcome of the teaching strategies employed. The various strategies and their potential applications in education are discussed. Educators can adjust their vocabulary and focus during instruction to clarify genetic concepts and mitigate the occurrence of misconceptions. Images and animations, as well as physical and digital models, can be utilized to illustrate abstract genetic concepts. Project-based learning was effective in increasing student engagement and ownership of their learning. While computer-assisted learning programs boosted student engagement, some programs were too game-like, diminishing their effectiveness. Teachers can use this information to prepare for the misconceptions that students develop about genetics. Additionally, educators can utilize the presented information for tips and inspiration on how to adapt their teaching and what educational strategies to implement.
Degree
Student essay
Other description
Genetik kan anses vara en av de svåraste och mest komplicerade delar inom biologin som gymnasieelever stöter på. Missuppfattningar om genetiska koncept vanliga bland elever och får en negativ effekt på elevernas förutsättningar att få fullständig kunskap om genetik. Studien sammanställer forskning om gymnasieelevers missuppfattningar om genetik och undervisningsstrategier som lärare kan använda. För att finna forskning gjordes sökningar i utbildningsdatabaserna Education research complete (ERC) och ERIC. Missuppfattningar hittades om alla delar av genetiken som tas upp i den svenska gymnasieskolan. Missuppfattningarna återkommer bland elever över flera decennier och från olika världsdelar. Svårast för elever att lära sig var genuttryck, proteinsyntes och proteiners roll i genetiken. Utbildningsstrategierna som dykte upp var; anpassningar av vanlig lärarledd undervisning, bilder och animationer, fysiska och digitala modeller, projektbaserat lärande och lärprogram på datorer. Dessa utbildningsstrategier och deras effekt på elevers lärande indikerar att vanlig lärarledd undervisning inte räcker till för att ge elever de bästa förutsättningarna att läras sig om genetik. En viktig faktor i elevernas lärande som upprepat belystes var att öka deras engagemang och egna bestämmande i läroprocessen var en önskad effekt av undervisningsstrategierna. De olika strategierna och dess potentiella appliceringar i undervisningen diskuteras. Lärares vokabulär och fokus under lärarledd undervisning kan anpassas för att förtydliga genetiska begrepp och motverka att missuppfattningar uppstår. Bilder och animationer samt fysiska och digitala modeller kan användas för att illustrera abstrakta genetiska koncept. Projektbaserat lärande var effektivt för att öka elevers engagemang och ägande av deras lärande. Lärprogram på datorer ökade elevers engagemang men vissa program var för spelartade och får då förminskad effekt. Lärare kan använda information som detta för att förbereda sig inför de missuppfattningar som elever bildar om genetik. Lärare kan också använda information som presenteras för att få tips och inspiration om hur de kan anpassa undervisningen och vilka utbildningsstrategier som kan användas.
Collections
Date
2024-11-05Author
Palmgren, Felix
Keywords
Genetik, gymnasieelever, missuppfattningar, undervisningsstrategier, biologi
Publication type
other
Language
swe