Elevers inställning till klimatundervisning. Hur undervisningen kan främja motivation och intresse.
Abstract
There is a drastic human-induced change in the Earth's climate, which is having, and will
continue to have, significant consequences for nature and human society. The Swedish upper
secondary school's biology education has the task of educating students about climate change
and its consequences. This literature review investigates students' current level of interest and
motivation to learn about the climate issue and how teaching can be structured to increase
students' interest and motivation for the topic. The method used was a database search in
Scopus, ERIC, and ERC, resulting in 22 articles that were used in the analysis to answer the
research questions. The results show that only a few studies investigate students' interest and
motivation, and these studies have conflicting results. Several teaching methods are identified
as beneficial for promoting students' motivation, interest or both of them. To foster interest
and motivation, teaching should engage students and allow them to find their own solutions,
visualize climate problems and give students a personal experience of climate issues, connect
climate education to students' own lives and reality, and provide students with opportunities
for action to make a difference on the issue.
Degree
Student essay
Other description
Det sker en drastisk av människan orsakad förändring av jordens klimat vilket får, och
kommer att få, stora konsekvenser för natur och samhälle. Den svenska gymnasieskolans
biologiundervisning har som uppdrag att utbilda elever om klimatförändringar och deras
konsekvenser. I denna litteraturstudie undersöks elevers nuvarande nivå av intresse och
motivation att lära sig om klimatfrågan samt hur undervisningen kan läggas upp för att öka
elevers intresse och motivation. Metoden var en databassökning på databaserna Scopus, ERIC
och ERC, vilket ledde fram till 22 artiklar som användes i resultatet för att besvara
frågeställningarna. Resultatet visar att endast ett fåtal studier undersöker elevers intresse och
motivation och dessa studier har motstridiga resultat. Ett antal undervisningsmetoder
framkommer som fördelaktiga för att främja elevers motivation, intresse eller båda två. För att
skapa intresse och motivation ska undervisningen aktivera eleverna och låta dem hitta egna
lösningar, visualisera klimatproblem och ge eleverna en egen upplevelse av klimatproblemen,
koppla klimatundervisningen till elevernas egna liv och verklighet samt ge eleverna
handlingsmöjligheter för att själva påverka i frågan.
Collections
Date
2024-11-05Author
Kamfors, Elsa
Keywords
Klimatförändringar, gymnasieskola, undervisning, intresse, motivation
Publication type
other
Language
swe