Elevers värld möter biologiklassrummet. Hur vardagliga exempel och upplevelser i undervisningen kan påverka elevers biologiintresse.
Abstract
Interest in biology education is declining among students in schools. One of the reasons for this is that students do not perceive the subject matter as relevant to them and their lives outside of school. Generating interest is closely linked to learning. This literature study aims to compile research on methods that could be applied in secondary school in biology education to connect the curriculum content with students’ everyday lives. Furthermore, it explores how these different teaching approaches have influenced students’ interest in biology. The method used is block searching in the ERIC and ERC databases to answer the research questions of this literature review with reliable research articles. The results show that various teaching strategies have been employed to make the subject matter meaningful to students by creating a connection to their everyday lives. Common to these teaching strategies is that they can be categorized as student-centered, authentic teaching methods, or that they have a media connection. Based on student interest, some studies showed that interest increased when students were more involved in the teaching structure and when the lesson content had a clear real-world application. However, some studies showed no significant change in student interest. The research background, together with the study results, indicates that the teacher's role and engagement are crucial for the implementation of the methods described.
Degree
Student essay
Other description
Intresset för biologiundervisning minskar hos elever i skolan. En av anledningarna till det är att eleverna inte upplever ämnesinnehållet relevant för dem och deras liv utanför skolan. Intresseskapande är nära sammankopplat med lärande. Denna litteraturstudie syftar till att sammanställa forskning om metoder som skulle kunna tillämpas i biologiundervisning på högstadiet och i gymnasieskolan för att koppla samman undervisningsinnehållet med elevers vardag. Vidare utforskas hur dessa olika sätt att undervisa på har påverkat elevers intresse för biologiundervisningen. Metoden som använts är blocksökning i databaserna ERIC och ERC för att kunna besvara litteraturstudiens frågeställningar med tillförlitliga forskningsartiklar. Resultatet visar att olika undervisningsstrategier har använts för att göra undervisningsinnehållet meningsfullt för eleverna genom att skapa en koppling till deras vardag. Gemensamt för dessa undervisningsstrategier är att de kan kategoriseras som elevcentrerade, autentiska undervisningsmetoder eller att de har en mediakoppling. Utifrån elevintresse visade en del studier att intresset ökade när eleverna var mer delaktiga i undervisningsupplägget och när lektionsinnehållet hade en tydlig verklighetsförankring. Några av studiernas resultat visade ingen konkret förändring i intresse hos eleverna. Forskningsbakgrunden tillsammans med resultatet i studierna visar att lärarens roll och engagemang är mycket central för tillämpningen av de metoder som beskrivits.
Collections
View/ Open
Date
2024-11-05Author
Björklund, Siri
Eriksson, Emma
Keywords
Intresse, vardagsföreteelser, biologiundervisning, undervisningsstrategier
Publication type
other
Language
swe