Begreppsförståelse i biologiundervisning. Undervisningsmetoder för att främja begreppsförståelse i biologi för elever i högstadieskolan och gymnasieskolan.
Abstract
Biology is one of the science subjects taught in Swedish schools, along with physics and chemistry. A significant part of biology education focuses on being able to communicate concepts and use them in new contexts. At the same time, these concepts are often perceived as complex and difficult by many students. This makes it important for teachers to have the knowledge necessary to promote conceptual understanding in biology education, thereby improving teaching and helping students succeed in biology. Previous research has shown that a lack of conceptual understanding among students is one of the main reasons for low performance in science subjects, including biology in both secondary school and upper secondary school. This literature review investigates which teaching methods teachers can use to promote students´ conceptual understanding in biology. To answer the research question in this literature review, a literature search was conducted in the ERIC and Scopus databases, resulting in the inclusion and analysis of 12 research articles. The findings reveal various teaching methods that have a positive impact on students´ conceptual understanding in biology. Most methods highlighted the importance of making abstract concepts less unfamiliar to students by first and foremost taking students´ prior knowledge into account in teaching, as well as using different approaches to work with these concepts in biology education.
Degree
Student essay
Other description
Biologi är ett av de naturvetenskapliga ämnen som ges i svenska skolan tillsammans med ämnena fysik och kemi. En stor del av undervisningen i biologi handlar om att kunna kommunicera begrepp och att kunna använda dem i nya sammanhang. Samtidigt uppleves dessa begrepp som komplexa och svåra av många elever. Detta gör att det är viktig att lärare har den kunskap för att kunna främja begreppsförståelse i biologiundervisning, och på sådant sätt kommer undervisningen i biologi att förbättras och elever kommer att lyckas i biologi. Tidigare forskning har visat att brist i begreppsförståelse hos eleverna är en av de viktigaste orsakerna till låga prestationer i naturvetenskapliga ämnen och därmed biologi på högstadieskolan och gymnasieskolan. I denna litteraturstudie undersökas vilka undervisningsmetoder som lärare kan använda för att främja elevers begreppsförståelse i biologi. För att besvara frågeställningen i denna litteraturstudie genomfördes litteratursökning i databaserna ERIC och Scopus där totalt 12 forskningsartiklar inkluderats och analyserats. Resultatet visar olika undervisningsmetoder som ger positiv inverkan på elevers begreppsförståelse i biologi. De flesta metoder indikerade vikten av att göra dem abstrakta begreppen mindre främmande för eleverna genom att läraren först och främst tar hänsyn till elevers förkunskaper i sin undervisning, samt genom att använda olika sätt att arbeta med dessa begrepp i biologiundervisningen.
Collections
Date
2024-11-18Author
Sommad, Suad
Keywords
Biologi, begreppsförståelse, undervisningsmetoder, högstadieskolan, gymnasieskolan
Publication type
other
Language
swe