Avhopp från den kommunala vuxenutbildningen - En litteraturstudie över möjliga orsaker och åtgärder
Abstract
Andelen avhopp från den kommunala vuxenutbildningen är hög. Enligt Skolverkets statistik
låg andelen avhopp mellan 18.7 och 20.2 procent under kalenderåren 2004-2009 (Skolverket
2011). Syftet med den här studien är att studera hur man som lärare kan göra för att öka
chansen att eleverna slutför de kurser de påbörjar.
För att ta reda på det har jag gjort en litteraturstudie över vad forskningen ger för möjliga skäl
till att eleverna söker kursen från början samt varför de väljer att hoppa av. Utöver det har jag
studerat vad forskningen ger för förslag på vad man som lärare kan göra för att öka chansen
att eleverna slutför utbildningen. Jag har med andra ord gjort en kvalitativ forskningsanalys
över möjliga orsaker till avhopp samt förebyggande åtgärder.
Enligt min analys söker sig individer till kurser på grund av olika behov, till exempel behovet
av att förverkliga sig själva, och avbryter i förtid på grund av rädslan att misslyckas. Jag har
funnit att man upplever två känslor när man ställs inför en uppgift; viljan att ta itu med
uppgiften och rädslan att misslyckas. Beslutet avgörs av vilken känsla som är starkast.
Därmed måste man som lärare sträva efter att motivera eleverna så mycket som möjligt samt
minska deras ångest och rädsla för misslyckanden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-11-12Author
Larsson, Anna
Keywords
vuxenutbildning, motivation, prestation, rädslan att misslyckas
Series/Report no.
VT11-2910-206
Language
swe