PEDAGOGISKA HÅGKOMSTER 1980–2010 - Om att få studenter och yrkesverksamma att lära om management, med tonvikt på chef- och ledarskap vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Abstract
Under tre decennier arbetade några lärare med att utveckla universitetets kurser och program inom
managementområdet för studenter, prefekter och enheter inom universitetet, med
uppdragsutbildningar för enskilda deltagare, företag och förvaltningar, samt mindre och medelstora
företag. Ambitionen var att utveckla former för lärande som gick utöver episteme, teoretisk kunskap,
mot former som var relevanta för (framtida) yrkesutövning och verksamhetsutveckling.
Variationen i utbildningsmiljöer, svenska och internationella studenter, universitets-institutioner,
sjukhus, masterutbildning för yrkesverksamma chefer, småföretagare, deltagare från näringslivs- och
förvaltningsorganisationer, gjorde att nya spännande pedagogiska former utvecklades. Men målet för
den traditionella forskningen, tycks vara att skapa teoretiska modeller inom ramen för en disciplin.
Och när de hålls skilda från tillämpningen blir det svårt att rekrytera nya lärare och forskare som inte
tror på idén om teoretiskt kodifierad kunskap som kan överföras till praktikerna. I essän ges flera
exempel på hur de här lärarna i stället var inriktade på att skapa lärandemiljöer och former för lärande.
View/ Open
Date
2024Author
Norbäck, Lars Erik
Keywords
Pedagogik
problem-based learning
experiential learning
double-loop learning
variationsteori
MBTI
Executive MBA
chefskap och ledarskap
Publication type
other
Language
swe