• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad och varför i textilslöjdsalen

Faktorer som påverkar utformningen av textilslöjdsalen

Abstract
Då slöjdlärare träffas och diskuterar slöjdämnet och slöjdundervisningen framkommer det ofta att utformningen av salarna och förutsättningarna för att undervisa kan skilja sig åt väsentligt skolor emellan. Storlek på sal, möblering, elevunderlag och budget är exempel på faktorer som kan vara mycket olika i olika skolor. Alla undervisande lärare förväntas följa kursplanen likvärdigt trots dessa olika förutsättningar. Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som påverkar slöjdlärare när de utformar sina salar och hur de resonerar kring dessa, vilket också efterfrågas i frågeställningen. Studien begränsades till textilslöjden och därmed textilslöjdsalar. I bakgrunden gjordes en historisk översikt av den pedagogiska slöjdens utveckling och en beskrivning av vilken typ av undervisning som förordas i slöjdens tidigare och nuvarande kursplaner. Tidigare forskning, som fokuserade på forskning där slöjdsalar eller slöjdens lärmiljöer studerats, visade att lärmiljön i klassrummet har stor betydelse för elevers kunskapsinhämtning. I denna studie användes en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer genomfördes i kombination med enkätsvar och dokumentation av salarna. Genom att ha utgått från ramfaktorteorin och analyserat det insamlade materialet med inspiration av en hermeneutisk ansats, kom studien fram till åtta faktorer som påverkade salarnas utformning främst. De åtta faktorerna som framkom var salen, eluttagens placering, lärarens stil- och formspråk, säkerheten, intryck/visuellt brus och ordning, elever och anpassningar, budget/skolans ledning och symaskiner och arbetsbord. Faktorerna som inte är påverkbara av lärarna är till exempel storleken och formen på salen, hur eluttagen är placerade samt skolans ekonomi. De faktorer som är påverkbara av lärarna är till exempel hur man väljer att möblera eller dekorera salen, hur man gör anpassningar för eleverna eller hur man väljer att göra salen säker.
Degree
Student essay
Other description
Magisteruppsats i slöjdpedagogik
URI
https://hdl.handle.net/2077/83841
Collections
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
View/Open
Vad och varför i textilslöjdsalen. Faktorer som påverkar utformningen av textilslöjdsalen (830.7Kb)
Vad och varför i textilslöjdsalen Faktorer som påverkar utformningen av textilslöjdsalen (830.7Kb)
Date
2024
Author
Fredriksson, Åsa
Keywords
Slöjdpedagogik magisteruppsats
Slöjd
Slöjdsal
ramfaktorteori
lärmiljö
klassrumsmöblering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV