Kan och får alla barn vara med i leken? En narrativ översiktsstudie om makt i barns kamratkulturer.
Abstract
Barnkonventionen fastställer barns rätt till social trygghet (UNICEF Sverige, 2018). Mot
bakgrund av denna rättighet har ett behov identifierats av kunskap kring hur förskollärare kan
stötta barns sociala relationer och förhindra socialt utanförskap i barngruppen. Syftet med
studien är att undersöka det förskolepedagogiska forskningsfältet för att synliggöra hur
förskollärare kan hantera och stötta barns sociala relationer i förhållande till hur barn
konstruerar makt i sina kamratkulturer. En narrativ översiktsstudie används som metod för att
kunna identifiera hur maktrelationer skapas i barns kamratkulturer, samt hur förskollärare kan
arbeta evidensbaserat för att utveckla barns värderingar i enlighet med läroplanens värdegrund
och främja deras sociala relationer.
Forskning visar hur barn strategiskt skapar och förhandlar om utrymme och deltagande i lek
samt att dessa maktstrukturer tenderar att bli osynliga för vuxna. Barn utnyttjar och
omförhandlar lekramar, rollfördelning, material och miljö för att exkludera varandra både
inom och utom leken. Viss forskning betonar att barn bör ses som sociala aktörer och
individer med agens, kapabla att påverka sin egen utveckling och det sammanhang de
befinner sig i. Detta behöver förstås i relation till den ofrånkomliga maktrelation som råder
mellan barn och vuxna. Förskollärare bör därav vara medvetna om hur barn använder sin
agens för att påverka sin utveckling och den sociala kontexten.
Sammanfattningsvis synliggör studien hur betydelsefullt ett förebyggande värdegrundsarbete
är för att barn naturligt ska sträva efter en trygg social gemenskap där samtliga barn är
inkluderade. Förskollärare spelar en viktig roll genom att stötta barn som behöver utveckla
sociala färdigheter som kan höja deras status i gruppen. Tidiga stödjande insatser är
avgörande för att undvika framtida problem med social integration. Slutligen konstateras att
makten som finns i barns kamratkulturer är komplex att förstå och förskollärare bör vara
medvetna om dessa maktstrukturer för att kunna skapa en trygg social miljö för alla barn på
förskolan.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-16Author
Stewart, Lina
Ryding, Madeleine
Djurström, Martina
Keywords
Barns sociala relationer, delaktighet, exkludering, förskola, förskollärares strategier, kamratkultur, makt
Language
swe