• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala normer i förskolan

– En översiktsstudie

Abstract
De barn som inte följer förskolans sociala normer hamnar utanför och riskerar att bli bedömda som avvikande. Vårt syfte med denna studie är att kartlägga hur tidigare forskning förstår sociala normer och hur pedagogers makt påverkar sociala normer i förskoleverksamhet. Vad som anses vara ett avvikande beteende enligt förskolare i tidigare forskning. Vi har valt att göra en systematisk översiktsstudie som undersökningsmetod för att besvara studiens frågeställningar. Frågeställningarna vi valt att besvara under studien är: - Hur förstår tidigare forskning normer i förskolan? - Hur förstår förskollärare ett avvikande beteende i förskolan enligt tidigare forskning? - Hur kan pedagogers makt påverka de sociala normerna i förskoleverksamhet enligt tidigare forskning? Makt och normer är centrala begrepp i denna studie. Pedagoger jobbar utifrån redan satta regler och förhållningssätt och det kan leda till att man inte ser de brister som finns i verksamheten. Genom att tänka om och byta förhållningssätt kan de bemöta barngruppen utifrån deras behov. Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska förskollärare agera förebilder för barnen, det är därför väldigt viktigt att kunna vara kritisk både mot verksamheten i sin helhet men även vara kritisk till sitt eget ledarskap och de normer som är inplacerade i verksamheten. Makt blir en del av sociala normer inom förskoleverksamhet. Vårt fokus ligger på de sociala normerna men även genusnormer då vi ser i forskningen att pedagoger ofta kopplar normer till just genus. Vi vill i denna studie lyfta ämnet och uppmärksamma andra förskollärare på hur sociala normer och oskrivna regler präglar förskolans verksamhet. Utifrån studiens resultat kan det konstateras att det finns en begränsad forskning när de gäller de sociala normerna i förskolan
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83644
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G V24 Tilda Visegrádi, Fatana Najafi, Ziyin Huang.pdf (551.3Kb)
Date
2024-10-14
Author
Najafi, Fatana
Visegrádi, Tilda
Huang, Ziyin
Keywords
sociala normer, normer, makt, normkritik, avvikelse, förhållningssätt。
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV