dc.contributor.author | Linzatti, Linnea | |
dc.contributor.author | Mattsson, Tove | |
dc.date.accessioned | 2024-10-10T12:41:02Z | |
dc.date.available | 2024-10-10T12:41:02Z | |
dc.date.issued | 2024-10-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/83622 | |
dc.description.abstract | Denna studie undersöker vilka regler som finns vid måltidssituationen på olika förskolor, vad de grundar sig i samt pedagogers uppfattningar kring dessa och hur makt används för att upprätthålla eller förändra reglerna kring måltidssituationen. I styrdokument som “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) saknas riktlinjer för måltidssituationer vilket kan leda till osäkerhet kring hur de kan se ut. Är reglerna outtalade och grundade i förskollärarens egna uppfattningar och normer eller gemensamt bestämda i förskolan? Genom en kvalitativ undersökning med frågelista som metod visar resultatet att reglerna varierar från förskola till förskola och att de innefattar både hur barnen får bete sig, vad som ska ligga på tallriken, att det måste smakas och att barnen måste vänta på varandra innan de får gå från matbordet. Reglerna grundar sig i allt från att det ska vara “en trevlig stund för alla” till traditioner, men även utifrån empatiska aspekter såsom pedagogers egna upplevelser kring mat och tvång. Makten synliggörs genom tvång att smaka eller äta upp det ena före det andra samt vid konsekvenser om barnen inte följer reglerna. En problematik flera pedagoger lyfter är att det finns olika uppfattningar kring regler och normer i arbetslagen. Vår förhoppning är att studiens resultat ska vara en ögonöppnare för verksamma inom förskolan och därmed öppna upp för ett förändringsarbete när det kommer till reglerna vid måltidssituationen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | måltid, måltidssituation, regler, normer, makt | sv |
dc.title | “Vi har inte tid att våttorka golvet varje dag” | sv |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om normer och regler vid måltidssituationen i förskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |