Musik i förskolan
En kvalitativ studie om hur två förskolor arbetar med musik i undervisningen
Abstract
Denna studie syftar till att undersöka hur två förskolor arbetar med musik i undervisningen, samt hur pedagogerna anser att musik kan främja barns lärande i andra ämnen. Studien grundar sig i fyra forskningsfrågor, 1) Hur iscensätts lärandets akt i musikundervisning vid en förskola med musikinriktning respektive vid en utan musikinriktning? 2) Vilka lärandeobjekt konstrueras i musikundervisning vid en förskola med musikinriktning respektive vid en utan musikinriktning? 3) Vilka likheter och skillnader finns i konstruktioner av lärandets akt och lärandets objekt vid de två olika förskolorna? 4) Vilken betydelse anser pedagogerna att musik har för barns lärande och utveckling? Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats med observationer och pappersenkäter som datainsamlingsmetod. Dokumenteringen av observationerna har gjorts med block och penna. Resultatet av vår studie visar att pedagogerna på de olika förskolorna jobbar på olika sätt i verksamheten med utvecklingspedagogikens centrala begrepp lärandets akt och lärandets objekt i sin undervisning. I enkätundersökningen framkommer det att pedagogerna är eniga om att musik har en viktig roll i förskolan och en stor betydelse för barns lärande, då de menar att den är en brobyggare till att lära sig andra ämnen än just bara musik.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-10Author
Vukovic, Karolina
Jönsson, Therése
Keywords
förskola, musik, undervisning, lärande, pedagoger
Language
swe