“Kan du läsa för mig?”
En kvalitativ studie om genomförandet av högläsning tillsammans med barn i förskolan
Abstract
Under de senaste åren har högläsningen i förskolan utvecklats avsevärt, men utförandet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan högläsning ske med traditionella fysiska böcker samt med digitala böcker från olika appar. Med en traditionell högläsning så menar vi den högläsningen, där en vuxen tillsammans med barnen läser högt från en fysisk bok. För denna form av högläsning använder vi oss av ordet traditionell. Med den digitala högläsningen menar vi att genom ett digitalt verktyg så som Ipad, surfplatta, projektor m.m. använda sig av olika appar där valet av böcker blir upplästa av en inspelad röst eller där den vuxne väljer att läsa ifrån. För denna form av högläsning använder vi oss av ordet digital. Vårt syfte och våra frågeställningar är hur pedagoger ställer sig till både den digitala och den traditionella högläsningen. Vi har även riktat in oss på att ta reda på hur pedagogerna är delaktiga och närvarande för att skapa en meningsfull atmosfär för barnen vid högläsningen. Vår studie utgår från det sociokulturella perspektivet men även det socialinteraktionistiska perspektivet samt begreppen högläsning, och litteraturpedagogik. För att få svar på våra frågeställningar, har vi använt oss av kvalitativa metoder som observationer, intervjuer samt analysmetoden PEA (Praktisk Epistemologisk Analys). Vi har observerat högläsningssituationer samt observerat läsmiljöerna på två förskolor i två olika kommuner för att få en bild av hur pedagogerna arbetat med högläsningen, men också för att få ta del av pedagogernas förhållningssätt och upplevelser från alla inblandade. Våra främsta resultat i denna studie visar på att det finns fördelar och nackdelar med både traditionell och digital högläsning så länge man fokuserar på barnens olika behov av högläsning. Det handlar även om att variera de båda sätten för högläsning. Våra resultat visar även på att den närvarande pedagogiken hos pedagogerna kan främst implementeras i mindre barngrupper och med böcker som är välkända både för barnen och pedagogerna. Våra resultat har inte bara gett oss mer erfarenhet om högläsning utan även andra tankesätt om ämnet. Både observationerna och intervjuerna fick oss att inse vilka otroliga möjligheter det finns med just högläsning. Det är ju så mycket mer än att bara läsa en bok. Att använda böcker som en kommunikation med barnen lyfter inte bara språkutvecklingen för dem, det gör att både minne, erfarenhet, fantasi men främst delaktigheten berörs. Att se pedagogernas förhållningssätt och deras inställning till högläsning gav oss svar på våra frågeställningar som vi lyfter i vår studie.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-10Author
Pettersson, Malin
Fivaz, Janine
Keywords
Högläsning, Förskola, Digitalisering, Variation, Delaktighet
Language
swe