Nationellt godkänd idrottsutbildning: för vem och varför?
Abstract
Studien syftar till att identifiera vilka elitidrottsdiskurser och subjektspositioner som kommer
till uttryck genom de styrdokument som framställs för Nationellt godkänd utbildning (NIU).
Genom diskursanalytisk metod undersöks vilken mening och förståelse som tillskrivs
elitidrott, samt det subjekt som betraktas vara elit. Studien tar avstamp i läroplansteoretiskt
perspektiv för att placera studiens fokus på formuleringsarenan för NIU. För den här studien
tillämpas läroplansteoretiskt perspektiv för att rama in utbildningens formulerade syfte, mål
och kunskapsinnehåll. Vidare tar studien teoretisk utgångspunkt i Foucauldiansk diskursteori
för att analysera vilka maktstrukturer som (re)produceras genom NIUs elitidrottsdiskurser.
Foucaults diskursteori tillämpas som en verktygslåda av begrepp för att förklara och förstå
vilken funktion utbildningssystemet får när elitisering förflyttats till utbildningssystemets
formuleringsarena. Foucaults begrepp makt, kunskap och sanning appliceras för att
problematisera hur diskurskonstruktionen av elitidrott och subjektspositionen elit verkar
genom NIU och konstruerar en viss förståelse om elit. Studiens resultat visar att diskursen om
elitidrott samt subjektet elit framställs vara markant splittrad, såväl inom som mellan
styrdokumenten. Studien har identifierat vissa genomgående och dominanta framställningar
som kan betraktas operera som en överordnad maktstruktur inom NIU, samtidigt som en
komplex mångfald skildrade framställningar om elitidrott samt subjektspositionen elit,
splittrar förståelsen om vem NIU är till för och varför. Studiens resultat föreslår således att
förstå NIUs elitidrottsdiskurser utifrån konstruktionen av gemensamma framställningar
tillhörande en dominant elitidrottsdiskurs, samtidigt som splittringar utmärkt att säregna
elitidrottsdiskurser finns insprängda inom ramen för NIU. Det resulterar i ett komplext
tolkningsutrymme för säregna elitidrottsdiskurser att definiera vad elitidrott och elit är, vilka
framställer markant skildrande konstruktioner om vem utbildningen är till för och varför.
Studiens resultat påvisar således hur flera diskurser om elitidrott samexisterar inom ramen
NIU.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-10-01Author
Ljungqvist, Rebecka
Granström, Victoria
Keywords
Nationell godkänd utbildning
Gymnasieskola
Elitidrottsutbildning
Selektering
Läroplansteori
Diskursanalys
Language
swe