VÄRDERINGAR RISKERAR HINDRA PEDAGOGISK UTVECKLING: EN FALLSTUDIE OM ONLINEBASERAD DISTANSUNDERVISNING INOM HÖGRE UTBILDNING
A case study about online-based distance-teaching in higher education
Abstract
Onlinebaserad distansundervisning ökar inom högre utbildning som en konsekvens av COVID19-pandemin och samhällets digitalisering. Det visar på problematik som, exempelvis, brist på kompetens hos undervisande personal som behövs för att säker-ställa undervisningens kvalité. Men tidigare forskning visar att det fanns fler pro-blem, exempelvis brist på stöd från organisationen, och kombinationen av faktorer resulterar i att onlinebaserad distansundervisning inte alltid håller måttet. Den här undersökningen är en fallstudie med syfte att undersöka hur undervisande personal uppfattar och beskriver att de genomför onlinebaserad distanskurser; och utgår från antagandet att de inte särskiljer onlinebaserad distansundervisning och klassrumsba-serad undervisning. Data samlas in via enkäter, dokument och information från läro-sätet. Teoretiskt grundar sig studien i kritisk teori och WPR användes sedan för att analysera data.
Resultatet visade att undervisande personal uppfattar att de genomför kurser på olika sätt beroende på om de är onlinebaserade eller klassrumsbaserade. Men när praktiska skillnader beskrivs framkommer det inte och de värderar samma faktorer som viktiga oavsett undervisningsform. Kombinationen av detta indikerar en kognitiv dissonans. WPR indikerar att situationen kan förklaras av antagandet att dialog och interaktion måste vara en del av undervisningen och att enbart verbalt aktiva studenter tar till sig information. Slutsatsen blir därmed att problemet är värderingarna och dessa måste bearbetas så att undervisningen blir mer inkluderande. Organisationen kan, genom att bemöta detta och erbjuda stöd, öka kvalitén på onlinebaserad distansundervisning.
Degree
Student essay
Other description
Online-based distance education is increasing within higher education because of the COVID19-pandemic and the digitization of society. This highlights problems, such as the lack of competence of teaching staff which is needed to ensure the quality of the education. Earlier research shows that there are more problems, for example lack of support from the organization and the combination of factors results in online-based distance education not measuring up. This investigation is a case study with purpose to investigate how teaching staff perceive and describe that they conduct online-based distance classes; and is based upon the assumption that they do not differentiate online-based distance education and classroom-based education. Data is collected via surveys, documents, and information from the institution. The theo-retical foundation is critical theory and WPR is then used to analyze the data.
The results show that teaching staff perceive that they conduct their classes differ-ently depending on whether they are online-based or classroom-based. But this is not apparent when they describe practical differences, and their values are the same re-gardless of the class being online-based or classroom-based. This combination indi-cates a cognitive dissonance. WPR indicates that the situation can be explained by the assumption that dialogue and interaction must be a part of the education and that only students who are actively participating by being verbal takes in information. The conclusion is that the problem is values and existing values must be processed so that education can be more including. The organization can, by facing this and offer support, increase the quality of online-based distance education.
View/ Open
Date
2024-09-20Author
Lundgren, Fanny
Keywords
Undervisande personals uppfattning
onlinebaserad undervisning
klassrumsbaserad undervisning
digitala verktyg
högre utbildning
WPR
kritisk teori
Teaching staff perception
online-based teaching
classroom-based teaching
digital tools
higher education
critical theory
Language
swe