• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrars betydelse för tal- och språkutveckling hos barn med cochleaimplantat

Parents' role concerning speech and language development in children with cochlear implants

Abstract
Bakgrund: Hörselnedsättning kan påverka barns tal- och språkutveckling negativt. Idag är tidig identifiering av hörselnedsättning möjlig. Vilken roll föräldrar har för tal- och språkutveckling hos barn som erhållit cochleaimplantat (CI) är något som bör belysas, för att ge dessa barn bästa möjliga förutsättning för talspråksutveckling. Syfte: Att belysa föräldrars roll och inverkan för tidig tal- och språkutveckling hos barn med cochleaimplantat. Material & Metod: Studien utfördes som en beskrivande litteraturstudie. Tolv vetenskapliga orginalartiklar publicerade mellan 2013–2022 söktes fram i Cinahl och PubMed. Resultat: Föräldrarnas roll är betydelsefull vad gäller barn opererade med CI, och deras förmåga att inhämta vokabulär och talat språk. Föräldrarnas användning av barnriktat tal och varierande språk visar goda resultat vad gäller språkinlärning. Hemmiljö, stress och self-efficacy är faktorer som kan påverka interaktion och kommunikation mellan förälder och barn. Slutsatser: Studien belyser en variation av betydelsefulla faktorer som påverkar hur barn med cochleaimplantat utvecklar tal och språk. Mer forskning behövs för att kunna dra vidare slutsatser om ämnet, mer specifikt kring pappors roll då studierna som inkluderades hade huvudfokus på mammorna.
Degree
Student essay
Other description
Introduction: Hearing loss can negatively impact children’s speech and language development. Today it is possible to identify hearing loss at an early age. The parents’ role in speech and language acquisition in children receiving cochlear implants (CI) should be highlighted in order to give these children the best learning opportunities. Aim: To highlight the parents’ role in speech and language development of children with cochlear implants. Material & Method: In this descriptive literature review twelve scientific original articles published 2013-2022 were found via Cinahl & PubMed. Results: Parents play an important role, concerning children with cochlear implants and their ability to attain vocabulary and spoken language. Parents’ use of child-directed speech and varied language shows good results in language acquisition. Home environment, stress and self-efficacy are factors which may affect the parent-child interactions and communication. Conclusions: This study highlights a variation of important factors affecting how children with cochlear implants develop speech and language. More research is needed in order to draw further conclusions, specifically in terms of the father’s role since included studies mostly are focused on mothers.
URI
https://hdl.handle.net/2077/83472
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
Student essay (627.9Kb)
Date
2024-09-19
Author
Kaukosalo, Anne
Hakeröd Olgerman, Pernilla
Keywords
Föräldrar, hörselnedsättning, språkutveckling, cochleaimplantat, Parents, deafness, language development, cochlear implants
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV