Enkelt och begripligt? En analys av Försäkringskassans och Skatteverkets information ur ett lättläst- och klarspråksperspektiv
Abstract
I Sverige har vi en språklag som bland annat innebär att myndigheters kommunikation
behöver vara enkel och begriplig. Myndigheter behöver idag även följa EU:s
tillgänglighetsdirektiv. För att följa lagen och direktivet kan myndigheter använda sig
av klarspråk och lättlästa texter på sina webbsidor. I den här uppsatsen har jag
analyserat två stora myndigheters webbsidors bruk av klarspråk och lättlästa texter.
Efter att ha genomfört en brukstextanalys av Försäkringskassans webbsida så här
deklarerar du och Försäkringskassans webbsida sjuk har jag kommit fram till att de
endast delvis följer de rekommendationer som finns för klarspråk och lättlästa texter.
Myndigheternas webbsidor uppfyller båda sex av tio kriterier för lättlästa texter och
åtta av tio kriterier för klarspråk. De uppfyller lika många av kraven, men de uppfyller
inte samma krav. Båda myndigheternas webbsidor har ett läsbarhetsindex på 36, vilket
motsvarar en lätt textnivå. Det innebär dock inte att de fyller de krav som finns på
lättlästa texter. Myndigheterna har inga länkar till lättlästa versioner av informationen
på sina webbsidor. Via sökfunktioner på webbsidorna fanns endast tillgång till ett
lättläst resultat. För att göra webbsidornas texter lättare att läsa kan man ge dem en
luftigare disposition, blanda korta och långa meningar samt undvika främmande
termer och förklara de svåra ord som inte går att byta ut.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-09-03Author
Tullhage, Ester
Keywords
klarspråk
lättläst
myndighetsspråk
Language
swe