Lagerautomatisering inom svenska e-handelsföretag: drivkrafter och svårigheter
Abstract
Warehousing and inventory management has undergone significant changes in the last few
years. Today, it is of great value to meet consumer demands and expectations throughout the
entire supply chain. The rapid development of e-commerce necessitates companies to provide
fast delivery times, which can be achieved through automated warehouses. Consequently,
companies must keep pace with developments in warehouse management to remain
competitive.
The purpose of this paper is to identify the primary driving forces and challenges associated
with the automation of e-commerce companies. The paper also examines the effects of these
challenges on the operations and contributes to understanding how Swedish e-commerce
companies manage them. The study is based on qualitative research methods, and the
empirical data has been collected from four anonymized Swedish e-commerce companies
operating in different markets, all of which have either automated warehouse management
systems or are undergoing a transition to automation.
Several driving forces are identified in the study as foundational for choosing to automate the
warehouse management process. Among these driving forces are efficiency, competitiveness,
and economic gain. Running an automated warehouse operation requires companies to
address challenges associated with automation. While there are several common difficulties
and approaches to managing them, there are also differences in how companies handle these
challenges. Difficulties that can not be managed may lead to adverse effects on the entire
operation. Challenges include personnel skill shortages, order picking and product variation,
operational disruptions and downtime, and data management and technical complexity.
Ergonomics and the ability to manage demand variations are factors that can be both driving
and challenging.
Despite encountering challenges with automated warehouse management systems, the
conclusion drawn is that by working proactively and continually evaluating the systems and
operations, the authors believe that Swedish e-commerce companies can benefit from
investing in automation and thereby become competitive and market leaders.
Degree
Student essay
Other description
Lagerhantering hos företag har förändrats mycket under de senaste åren. Idag är det av stort
värde att möta konsumenternas krav och förväntningar genom hela försörjningskedjan.
E-handelns snabba utveckling ställer krav på att företagen ska kunna erbjuda snabba
leveranstider och detta kan uppnås med automatiserade lager. Detta medför att företag måste
följa med i utvecklingen kring lagerhantering för att vara fortsatt konkurrenskraftiga.
Syftet med denna uppsats är att identifiera huvudsakliga drivkrafter och svårigheter med
automatisering av e-handelsföretag. Uppsatsen undersöker även vilka effekter svårigheterna
medför på verksamheten samt bidrar till förståelse för hur svenska e-handelsföretag hanterar
dessa. Studien baseras på kvalitativa forskningsmetoder och empirin har samlats in från fyra
anonymiserade svenska e-handelsföretag som verkar på olika marknader och har
automatiserade lagerhanteringssystem eller en pågående omställning till automatisering.
Det finns flera drivkrafter som identifieras i studien som ligger till grund för att välja att
automatisera lagerhanteringsprocessen. Bland de drivande faktorerna finns effektivitet,
konkurrenskraft och ekonomisk vinning. För att bedriva en automatiserad lagerverksamhet
krävs det att företag har förmåga att hantera svårigheter som kommer med automationen. Det
finns flera gemensamma svårigheter och sätt att hantera dem, men även flera där det skiljer
sig i hur företagen hanterar dessa. Svårigheter som ej kan hanteras kan leda till negativa
effekter på hela verksamheten. Bland svårigheterna finns kompetensbrist hos personal,
orderplock och produktvariation, driftstörningar och stopp i verksamheten och datahantering
och teknisk komplexitet. Ergonomi och att ha förmåga att hantera efterfrågevariationer är
faktorer som både kan vara drivande och utmanande.
Trots att företag möter svårigheter med de automatiserade lagerhanteringssystem dras
slutsatsen att genom att arbeta proaktivt och ständigt utvärdera systemen och verksamheten
tror författarna att svenska e-handelsföretag kan dra nytta av att investera i automation och
således bli konkurrenskraftiga samt marknadsledande.
Date
2024-08-30Author
Höglund, Alva
Zaheri, Ester
Sandell, Lisa
Series/Report no.
Logistik 24/25:6
Language
swe