Spindeln i nätet. Rekryterarens anpassning i mötet mellan arbetsgivare och arbetstagare
Abstract
Syfte: Syftet med denna uppsats är att problematisera den komplexa
arbetssituation som kan uppstå för en rekryterare. I en arbetsprocess
behöver rekryteraren ta hänsyn till arbetsgivarens såväl som arbetstagarens
olika krav, behov och intressen. När dessa inte överensstämmer kan en
spänning uppstå som behöver hanteras av rekryteraren för att uppnå en
lyckad rekrytering.
Teori: Uppsatsen stöttas av teorin om organisatoriskt lärande, vilket innebär att
man lär sig och utvecklas både som individ, kollektiv och organisation
sinsemellan genom utvecklingsinriktat och anpassningsinriktat lärande.
Metod: Denna uppsats bygger på data från 8 stycken semistrukturerade, kvalitativa
intervjuer med rekryterare som arbetar på rekryteringsföretag. Intervjuerna
har transkriberats och analyserats genom tematiskanalys.
Resultat: Resultatet av denna uppsats visar att de rekryterare som utgör
respondenterna i denna uppsats, har ett komplext arbete och utmanas av att
både arbetsgivare och arbetstagare har mycket krav och behov som sällan
utgör omaka par. De olika intressena kan ge upphov till spänningar som
behöver hanteras av rekryterarna för att uppnå en lyckad matchning.
Vilka krav och behov arbetsgivaren har skiljer sig beroende på vilken tjänst
som ska tillsättas. I datan kan man utläsa att det från arbetstagarna har skett
ett generationsskifte där lön och andra kompensationer inte längre är det
enda styrande, krav på hållbar utveckling, etik och ledarskap uppkommer
allt oftare i rekryteringsprocessen.
I datan har 5 olika sorters strategier identifierats, som beskriver hur
rekryterare gör för att hantera eventuella spänningar, förhandling,
bakgrundsarbete, teamarbete, olika plattformar och inventering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-08-29Author
Söderberg, Maria
Brandhorst-Satzkorn Kjellberg, Ebba
Keywords
Rekrytering
Matchning
Utmaningar
Strategier
Krav och behov
Language
swe