DE DISKURSIVA MELLANRUMMEN En strukturerad forskningsöversikt om lärares diskurser kring migrantbarn & praxis kring inkludering och integration
Abstract
Syftet med denna strukturerade forskningsöversikt är att sammanställa och analysera
forskning om lärares diskurser gällande barn med flykting och/eller migrationsbakgrund.
Detta med särskilt fokus på förskola och skola och praktiker rörande integration och
inkludering. Frågeställningarna i fokus är således; 1) Vilka diskurser hos
lärare/pedagoger identifieras gällande barn med flykting och/eller migrationsbakgrund?
2) Hur påverkar dessa diskurser den praktik som blir till gällande inkludering och
integration i förskola och skola? Denna studie har som metod att göra en systematiskt
inspirerad strukturerad litteraturöversikt, där målet är att få svar på forskningsfrågor i
relation till den forskning som finns publicerad sen tidigare. Genom en tematisk
analysmetod kodas och sorteras materialet i de teman som uppkommer i datan.
Resultaten som uppkommer i studien är att 1) Lärares diskurser är antingen positiva
kring migrantbarnet, som man menar bidrar och berikar. Eller mer negativa, där lärares
diskurser visar på barnet som i saknad av, i behov av, bristande och som ”gäst”. 2)
Lärares praktik, förefalls till stor del bero på diskursernas karaktär och tycks forma den
praktik som blir till gällande inkludering och integration. Där pedagoger ser barnen som
bidragande/berikande- tycks en mer omfattande praktik av inkludering och integration ta
plats. Och där pedagoger ser barnen som bristande, i saknad av, i behov av, som gäst –
tycks en lägre grad av praktik kring inkludering och integration ta plats och snarare en
assimilation. Dessutom visades en andel lärares diskurser som motsägelsefulla. Där barn
sågs som samtidigt bidragande och bristande, eller som berikande men i behov.
Reflektioner görs slutligen om hur det förefaller sig gömmas diskurser i, eller i
mellanrummet mellan de motstridande diskurserna.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
Date
2024-08-27Author
Svensson, Johanna
Keywords
Integration, inkludering, diskurser, utbildning, förskola, skola, lärare, migrant, barn
Language
swe