RELATIONEN MELLAN UPPVÄXT OCH BARNS DIGITALA KOMPETENS En strukturerad litteraturöversikt av yngre barns digitala erfarenheter i tidig barndom
Abstract
Denna samhällsutveckling har även bidragit till ett nytt perspektiv på barn och ungdomar likväl perspektivet på barndomen. Barndomen beskrivs oftast i relation till en traditionell syn på vad en barndom är och innehåller. Däremot har utvecklingen av digital teknologi bidragit till en ny konstruktion av barndom, föräldraskap, uppfostran och skapat en uppväxtmiljö tidigare
generationer inte kan jämföras med. Ytterligare aspekter som framkommit är hur uppväxtmiljön påverkar barns utveckling och lärande i relation till förskolan utbildning. Barn och ungdomar växer upp i en värld präglad av digital teknologi vilket är bidrar till deras digitala kompetens. Därmed är det av vikt att synliggöra på vilket sätt dessa färdigheter beaktas i förskolans utbildning, likväl vilka möjligheter och utmaningar som tillkommer i utformningen av den pedagogiska undervisningen. Resultatet indikerar på att föräldrars engagemang, barns uppväxtmiljö likväl samverkan mellan hemmet och förskolan vara en avgörande aspekt för yngre barns utveckling och lärande av digital teknologi. Det framgår även att utbildning och uppfostran i dagens samhälle även bör ses utifrån ett samverkansperspektiv för att kunna främja barns vilja till livslångt lärande, likvärdig utbildning samt skapa en god grund för förståelsen av digital teknologi och hur det används.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
Date
2024-08-27Author
Kudra, Adna
Keywords
Förskola, Digital teknologi, Yngre barn, Uppväxtmiljö, Uppfostran, Digital barndom
Language
swe