MENINGSFULL FRITID I SOCIOEKONOMISKT UTSATTA OMRÅDEN En strukturerad forskningsöversikt om barn och ungas förutsättningar till en meningsfull fritid i utsatta områden
Abstract
Denna strukturerade forskningsöversikt lägger stor vikt vid begreppet meningsfull fritid i relation till barn och unga som bor i socioekonomiskt utsatta områden. Syftet med denna studie var att ta reda på vad forskningen säger om möjligheter för meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden. Studiens frågeställningar var: vad inverkar
på en meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden?
Identifierar forskningen samband mellan en meningsfull fritid för upplevelse av delaktighet i samhället och i så fall vilka faktorer är betydelsefulla? Något som är aktuellt i samhället är att barn och unga inte erbjuds samma förutsättningar till att
få en meningsfull fritid, trots att det ingår i deras rättigheter. I denna studie kommer en induktiv tematisk analys att användas för att studera vilka teman som kommer fram utifrån databassökningen som utgått från PICO-modellen. 18 artiklar påvisades där 13 valdes ut och analyserades djupare. Resultatet visar på att det finns samband mellan den internationella forskningen och den svenska forskningen där exempelvis samhällets och skolans roll bär ett ansvar i att skapa en fritid som är meningsfull. Även ett föräldraengagemang och fritidsaktiviteter är två bidragande faktorer. Slutsatser visar bland annat på att begreppet meningsfull fritid är svårt att hitta inom internationell forskning jämfört med svensk forskning där begreppet är mer vanligt. Detta visar
bland annat på vikten av att det behövs mer forskning inom området, för att erbjuda alla barn en meningsfull fritid.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
Date
2024-08-27Author
Harmouche, Wafaa
Keywords
Meningsfull fritid, socioekonomiskt utsatta områden, utsatthet, barn, unga, delaktighet
Language
swe