¿Vocabulario y gramática en los textos literarios en el aula de ELE? Entrevistas con profesores de español sobre la influencia del vocabulario y la gramática en los textos literarios
Abstract
Tidigare forskning visar på att faktorerna vokabulär och grammatik gällande spanskspråkig skönlitteratur i klassrummet inverkar positivt på läsförståelsen. På Skolverket kan man läsa om att dessa faktorer är viktiga vid skönlitterär läsning på ett modernt språk, men det står dock inte ingående hur de påverkar läsförståelsen av spanskspråkig skönlitteratur. Forskningsfrågan handlar således om vilken inverkan, enligt fyra gymnasielärare, faktorerna har på läsförståelsen av spanskspråkig skönlitteratur. Vi gör fyra intervjuer med gymnasielärare i spanska steg 4 och steg 5. Vidare handlar syftet om att med stöd av tidigare forskning samt intervjuerna, försöka komma fram till på vilka sätt nämnda faktorer inverkar på läsförståelsen av spanskspråkig skönlitteratur. Resultaten visar på att de i likhet med tidigare forskning delar många åsikter, men de besitter även åsikter som tidigare forskning inte nämner. Vi tittar på tidigare forskning om vad faktorerna kan bidra med i den spanskspråkiga skönlitteraturen inom utbildningssammanhang samt Skolverkets artiklar och jämför sedan dessa med intervjuerna. Vår slutsats resulterar i att vi kan se både likheter och skillnader mellan tidigare forskning och intervjuerna. Dock behöver det forskas mer om faktorernas inverkan på läsförståelsen av spanskspråkig skönlitteratur i den svenska skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-08-20Author
Axelsson, William
Keywords
comprensión lectora
destreza receptiva
español como lengua extranjer
vocabulario
gramática
Series/Report no.
SPLLÄR 2024-019
Language
spa