Elevers attityd till friluftsliv i ämnet idrott och hälsa
En kvantitativ studie med elever i årskurs 9.
Abstract
Studier från andra länder visar att elever är positiva till friluftsliv. Syftet med studien är att ta
reda på vilken attityd de svenska eleverna har till friluftsliv i idrott och hälsa undervisningen
och vad det finns för likheter och skillnader med andra faktorer. En kvantitativ metod
användes med hjälp av elektroniska webbenkäter. Antalet respondenter som deltog i
undersökningen var 163 elever. Elever som går i årskurs 9 har fått svara på olika frågor om
deras attityd är till friluftsliv. Resultatet visar att elever generellt är positiva till friluftsliv med
en liten skillnad i att killar är mer positiva än tjejer. Vidare syntes det att elever som är fysiskt
aktiva är mer positiva till friluftsliv än de som inte är det, samt att eleverna som har betygen A
och F är mer positiva till friluftsliv än vad de övriga eleverna är. Studien kan därmed
användas för lärare att bygga vidare på elevers redan existerande positiva attityd till friluftsliv.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Avancerad nivå. Kurs: L9ID3A. Program: Ämneslärare 7-9. Ämne: Idrott och hälsa. Termin/år: VT 2024. Handledare: Pär Rylander. Examinator: Konstantin Kougioumtzis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Lundborg, Malin
Keywords
Friluftsliv
attityder
elever
Language
swe