Elevers attityder till hinder i omklädningsrummet
En kvantitativ studie av intrapersonella, interpersonella och strukturella hinder kopplat till ämnet idrott och hälsa
Abstract
Idrott och hälsa är ett ämne där upplevelser skiljer sig mellan elever. Trots att det är ett av
skolans mest populära ämne är det samtidigt ett ämne där många upplever oro. En av
anledningarna till detta är att omklädningsrummet är en miljö där elever kan uppleva oro.
Uppfattningen av såväl ämne som omklädningsrumrum skiljer sig beroende på
könstillhörighet. Studien syftade till att genom teorin Leisure Constraints Theory kartlägga
elevers attityder till hinder kopplat till omklädningsrummet, samt se skillnader utifrån
könstillhörighet och duschfrekvens. Forskningsstrategin som valdes var kvantitativ genom en
enkät som 122 elever från olika skolor och gymnasieprogram från Göteborgsregionen
besvarade. Data analyserades med hjälp av SPSS genom såväl deskriptiv analys som
hypotesprövning. Resultatet visade att elever duschar i samband med lektioner i låg grad. De
hinder som eleverna anger är obekvämlighet gällande att duscha tillsammans med andra, samt
tiden till förfogande för dusch och ombyte efter lektionen. Strukturella hinder förekom mest
frekvent, medan interpersonella hinder förkom minst frekvent. Vidare påvisades skillnader
gällande dessa kopplat till könstillhörighet, där flickor uppger dessa hinder i högre grad.
Dessutom visar resultatet att de som aldrig duschar i samband med praktiska lektioner i högre
grad uppger intrapersonella hinder. Resultatet ger stöd till tidigare forskning inom ämnet som
visar sig att omklädningsrummet innefattar hinder för deltagande i ämnet. Resultatet bör ej
generaliseras. Vidare forskning bör göras för att se skillnader gällande åldersaspekter, samt
inkludera lärarens synpunkter på detta. Dessutom kan vidare forskning med fördel se effekter
av läroplaner kopplat till dusch och hygien.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Avancerad nivå. Kurs: LGID2A. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot
arbete i gymnasieskola, idrott och hälsa. VT 2024. Handledare: Anders Raustorp. Examinator: Konstantin Kougioumtzis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Kronström, Samuel
Keywords
Omklädningsrum
hinder
könsskillnader
Leisure Constraints Theory
Language
swe