Hur kundfokus påverkar utformningen av kontrollsystem
Abstract
Bakgrund- och problembeskrivning: Den traditionella ekonomistyrningen har tidigare mött
motstånd i att den endast inkluderat interna faktorer. Diskussionen i hur externa faktorer kan
påverka kontrollsystem har varit centralt där kundfokus har lyfts fram som relevant. Trots
detta är kundfokusets påverkan på kontrollsystem tvetydig och det finns ett behov av att
undersöka hur kundfokuset påverkar utformningen av kontrollsystemet.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kontrollsystemet relaterar och påverkar
organisationers arbete till följd av ett kundfokuserat arbetssätt. Studien analyserar, ur ett
företagsperspektiv, hur utformningen av kontrollsystemet och beslutsfattande påverkas av ett
kundfokus.
Metod: Den valda metodiken för denna studie var kvalitativ metod. Fyra semistrukturerade
intervjuer har genomförts inom ett företag med respondenter på olika positioner. Alla fyra
respondenter påverkas av kontrollsystemet inom företaget och har insikter i hur företagets
kundfokus och bedömdes därmed relevanta.
Resultat och Slutsats: Kundfokuset påverkar kontrollsystem på så sätt att de interaktiva och
diagnostiska systemet får mer plats i organisationen. Däremot visar studien att kundfokuset
har begränsad påverkan på det begränsande och det kulturella systemet. Studien visar även
konkreta exempel på kontrollmekanismer som påverkas av kundfokuset.
Förslag till vidare forskning: Vidare finns det en relevans i att noggrannare undersöka
vilken påverkan kundfokuset har på den kulturella delen av kontrollsystemet. Dessutom kan
framtida forskning studera hur tekniska processer, som utvecklats till följd av kundfokus,
påverkar utformningen av kontrollsystem.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2024-08-16Author
Lund, Albin
Music, Faruk
Keywords
Ekonomistyrning
Kontrollsystem
Kundfokus
Series/Report no.
Redovisning
24:28
Language
swe