• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kundfokus påverkar utformningen av kontrollsystem

Abstract
Bakgrund- och problembeskrivning: Den traditionella ekonomistyrningen har tidigare mött motstånd i att den endast inkluderat interna faktorer. Diskussionen i hur externa faktorer kan påverka kontrollsystem har varit centralt där kundfokus har lyfts fram som relevant. Trots detta är kundfokusets påverkan på kontrollsystem tvetydig och det finns ett behov av att undersöka hur kundfokuset påverkar utformningen av kontrollsystemet. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kontrollsystemet relaterar och påverkar organisationers arbete till följd av ett kundfokuserat arbetssätt. Studien analyserar, ur ett företagsperspektiv, hur utformningen av kontrollsystemet och beslutsfattande påverkas av ett kundfokus. Metod: Den valda metodiken för denna studie var kvalitativ metod. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts inom ett företag med respondenter på olika positioner. Alla fyra respondenter påverkas av kontrollsystemet inom företaget och har insikter i hur företagets kundfokus och bedömdes därmed relevanta. Resultat och Slutsats: Kundfokuset påverkar kontrollsystem på så sätt att de interaktiva och diagnostiska systemet får mer plats i organisationen. Däremot visar studien att kundfokuset har begränsad påverkan på det begränsande och det kulturella systemet. Studien visar även konkreta exempel på kontrollmekanismer som påverkas av kundfokuset. Förslag till vidare forskning: Vidare finns det en relevans i att noggrannare undersöka vilken påverkan kundfokuset har på den kulturella delen av kontrollsystemet. Dessutom kan framtida forskning studera hur tekniska processer, som utvecklats till följd av kundfokus, påverkar utformningen av kontrollsystem.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83000
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (355.8Kb)
Date
2024-08-16
Author
Lund, Albin
Music, Faruk
Keywords
Ekonomistyrning
Kontrollsystem
Kundfokus
Series/Report no.
Redovisning
24:28
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV