Lärares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier
Teachers' education, teaching and knowledge regarding what pupils in primary school encounter in terms of sexual content on the internet and social media
Abstract
Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer undersöka tolv lärares vetskap om vad barn och ungdomar möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier samt lärarnas undervisning och utbildning kopplat till kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer. I denna studie ingår nio grundskollärare i samhällskunskap för årskurs 4-6 och tre övriga grundskollärare för årskurs 4-6. Dessa lärare har mellan åtta månader och 40 års arbetslivserfarenhet inom läraryrket. Frågeställningarna är följande; Vad framkommer av de deltagande lärarnas undervisningserfarenheter om hur undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer i grundskolan inkluderar sexuellt innehåll på internet och sociala medier, samt, hur anser lärarna i studien att deras tidigare utbildning möjliggör inkludering av kunskapsområdet i undervisningen kopplat till de behov som kan finnas inom kunskapsområdet? Resultaten i studien analyserades genom första och andra ordningens perspektiv och visar att lärarna, trots elevers dagliga användning av internet och sociala medier, inte prioriterar undervisning kopplat till detta. Endast tre av de tolv medverkande lärarna har bedrivit planerad undervisning och nio har bedrivit spontan undervisning vid händelser kopplade till kunskapsområdet. Lärarnas egenupplevda bristfälliga ämneskunskaper kring kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer, visas vara en viktig faktor kring varför undervisningen inte bedrivs. Detta kan förklaras genom att granska utbildningsplan och examensmål för ett grundlärarprogram där sexualitet och relationer samt olika medier och digitala miljöers roll nämns men att lärarna trots detta inte upplever att de fått till sig denna ämneskunskap via sin lärarutbildning. Utfallet resulterar i att lärarnas utbildning inte korrelerar med varken grundskolans kursplaner, värdegrund, eller vad som förväntas att lärarna ska kunna undervisa om gällande kunskapsområdet. Samtliga lärare uttrycker att de saknar kunskap för att undervisa om sexuellt innehåll på internet och sociala medier. Sammantaget visar resultaten att undervisningen inom sexuellt innehåll på internet och i sociala medier i årskurs 4-6 är bristande men att lärarna uttryckte en vilja att få fortbildning inom kunskapsområdet för att kunna bedriva en bättre undervisning i relation till tidigare forskning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024-08-05Author
Hindmalm Fortes, Arlinda
Klasson, Fanny
Keywords
sexualitet, samtycke och relationer, sociala medier, samhällskunskap, grundskollärare.
Language
swe