Rättvis kollektivtrafik. En studie om hur DRT-tjänsten Teletaxi bidrar till hållbar tillgänglighet och social inkludering i Odense kommun, Danmark.
Abstract
Denna uppsats undersöker DRT-tjänsten Teletaxi i Odense, Danmark för att se hur tjänsten förhåller sig till hållbar mobilitet och socialt hållbar tillgänglighet. Vidare syftar studien till att undersöka hur resmönster hos de boende i områden med Teletaxi förändrats sedan implementeringen av tjänsten. Få studier har gjorts om DRT-tjänster i icke-urbana områden och de som gjorts utgår ofta från ett ekonomiskt eller miljörelaterat perspektiv, där de sociala aspekterna gällande hållbarhet inte tas i åtanke. Uppsatsen utgår från ett tidsgeografiskt perspektiv samt utifrån begreppen socialt hållbar tillgänglighet och transportfattigdom för att undersöka vad som påverkar en hållbar mobilitet och människors vardagsliv och resmönster, samt hur tjänsten kan förbättras för att bidra till en socialt hållbar tillgänglighet.
Genom en enkätstudie av huvudsakligen boende och besökare i områden där Teletaxi finns tillgänglig framkommer flera punkter som är problematiska för att Teletaxi ska kunna bidra till en hållbar mobilitet i Odense. De socialt hållbara aspekterna har glömts bort vid implementeringen av Teletaxi, något som reflekteras i studiens resultat gällande respondenternas resmönster, där de upplever svårare resor och svårare att få sin vardag att hänga samman efter implementeringen av Teletaxi. Vidare identifieras respondenternas önskemål, preferenser och behov gällande utformningen av Teletaxi, genom vilka olika förbättringsförslag läggs fram som kan bidra till att Teletaxi bättre bidrar till socialt hållbar tillgänglighet och motverka social exkludering.
Degree
Student essay
Other description
This thesis investigates the DRT-service Teletaxi in Odense, Denmark, in order to see how the service relates to sustainable mobility and socially sustainable accessibility. Furthermore, the study aims to examine how the travel patterns of the residents in areas with Teletaxi have changed since the implementation of the service. Few studies have been made about DRT-services in non-urban areas, and those who have been done are often based out of an economical or envionmental perspective, where the social aspects regarding sustainability are not taken into account. This thesis uses a time-geographical perspective, and the concepts socially sustainable accessibility and transport poverty to examine what influences a sustainable mobility, people’s daily lives and travel patterns, as well as how Teletaxi can be improved to further contribute to a socially sustainable accessibility. Through a survey based mainly on the residents and visitors in areas where Teletaxi is available, several points emerge that can be problematic in order for Teletaxi to contribute to a sustainable mobility in Odense. The social sustainability aspects have been overlooked in the implementation of Teletaxi, which is reflected in the study’s result regarding the respondent’s travel patterns, where they experience more difficult travels and greater challenges in managing their daily lives since the implementation of Teletaxi. Furthermore, the respondent’s wishes, preferences and needs regarding the design of Teletaxi are identified, through which different suggestions for improvement being presented which can help ensure that Teletaxi better contribute to socially sustainable accessibility and counteract social exclusion.
View/ Open
Date
2024-08-02Author
Berntsson, Amanda
Keywords
efterfrågestyrd kollektivtrafik, hållbar tillgänglighet, hållbar mobilitet, transportfattigdom
Demand responsive transport, DRT, Sustainable accessibility, Transport poverty, sustainable mobility
Series/Report no.
Kandidatuppsats, Kulturgeografi 2024:2
Language
swe