Utanförskap i Gymnasieskolan En explorativ intervjustudie av omständigheterna vid upplevt utanförskap i gymnasieskolan
Abstract
När gymnasieelever själva ansvarar för sin sociala gemenskap i skolan, lämnas somliga
elever i utanförskap. Detta påverkar inte endast deras skolresultat negativt, utan även deras
psykiska välbefinnande. För att öka förståelsen för de situationer där gymnasieelever
upplever utanförskap och omständigheterna kring dessa, genomförs semistrukturerade
intervjuer med personer som upplevt utanförskap under sin gymnasietid. Genom deras
berättelser identifieras sedan incidenter som varit kritiska för deras känsla av utanförskap.
Omständigheterna kring dessa incidenter, inklusive publiken, rekvisitan, rollerna, scenmiljön
och det kollektiva medvetandet, undersöks noggrant med utgångspunkt i Erving Goffmans
och Émile Durkheims teorier om social interaktion. Resultaten visar att vanliga
skolsituationer, såsom frivilliga sittplatser i klassrummet och kostsamma eller exkluderande
skolaktiviteter, förstärkte respondenternas utanförskap. Avslutningsvis belyser således denna
studie kritiska faktorer för utanförskap och erbjuder insikter som kan bidra till att skapa en
mer inkluderande skolmiljö.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Fridolfsson, Moa
Keywords
Utanförskap, gymnasieelever, elevperspektiv, social interaktion, gymnasieskola, gymnasielärare, sociologi
Language
swe