Utmaningar och metoder i språkutvecklande undervisning En kvalitativ studie med ämneslärare i samhällsorienterade ämnen
Abstract
För att elever ska göra framsteg i både sina kunskapsmässiga och språkliga förmågor är det
avgörande att alla lärare antar och implementerar metoder för att främja språkutveckling.
Språket är av yttersta vikt i processen att inhämta kunskap, och det är därför nödvändigt att
utvecklingen av språkkunskaper införlivas i undervisningen i alla ämnen. Skolverket (2021)
rekommenderar att lärarna prioriterar språkutveckling lika högt som ämneskunskaper.
Undervisning som fokuserar på språk gynnar samtliga elever, inte bara de som talar flera
språk. Uppgiften att uppnå balans mellan språkutveckling och ämneskunskaper utgör en
betydande svårighet, särskilt i ämnen som kräver goda språkkunskaper. I denna uppsats
undersöker jag de utmaningar som pedagoger står inför när det gäller att främja
språkutveckling i klassrummet. Min uppsats syftar till att undersöka och förstå de utmaningar
som lärare i samhällsorienterade ämnen står inför när det gäller att främja elevers
språkutveckling. Fem kvalitativa intervjuer utförda med lärare på tre olika skolor i Göteborg
låg till grund för denna studie. Studiens resultat visar att trots att lärare arbetar med att
införliva språkutveckling i sin undervisning genom att använda jämförbara tekniker för att
höja elevernas språkliga och ämnesspecifika kunskaper, möter de även betydande utmaningar
såsom otillräckliga resurser och omfattande elevgrupper.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Ali Alzakhoyi, Rahil
Keywords
Språkutveckling, SO, stöd, flerspråkighet, klassrumsinteraktion, utmaningar
Language
swe