Balans vid tavlans framkant? En kvalitativ studie om hur lärarstudenter ser på sin yrkesroll utifrån ett genusperspektiv
Abstract
Sveriges lärarkår domineras idag av kvinnor och är könssegregerad både gällande åldersgrupp
på elever och ämnesinriktning. Från början var läraryrket förbehållet männen vilket gör att
könsfördelningen över tid inom lärarkåren är ett intressant fenomen. En jämn könsfördelad
lärarkår är viktigt av flera anledningar men framförallt i förhållande till jämställdhet. Syftet
med denna studie är att undersöka om det finns några skillnader i hur manliga och kvinnliga
lärarstudenter ser på lärarrollen utifrån ett genusperspektiv. Då könsfördelningen är i
synnerhet tydlig beroende på åldersinriktning intervjuades tolv lärarstudenter, hälften kvinnor
och hälften män, varav sex läste till grundskolelärare och resten till gymnasielärare. Genom
tematiskt analys har intervjuerna analyserats och resultatet visar att könstillhörighet påverkar
och skapar skillnader vad gäller synen på lärarrollen. Grundskolelärarstudenter och
gymnasielärarstudenter skiljde sig främst åt i synen på fostransuppdraget samt önskvärd
yrkestitulering. Slutsatsen blev därmed att det förfaller finnas en inbyggd genusregim i
skolans värld som påverkar hur män och kvinnor ser på lärarrollen och dessa föreställningar
reproducerar en könssegregerad lärarkår.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Johnsson, Sara
Keywords
Samhällskunskap, genus, könsfördelning lärarkåren, synen på lärarrollen
Language
swe