”Det har ju verkligen nått fram.” En idealtypsanalys av den förmedlade kontrovershanteringsmetoden från lärarutbildningen vid Göteborgs universitet.
Abstract
Dagens samhällsutveckling, präglad av digitalisering, globalisering och interkulturella
relationer, har skapat en mångfald av åsikter som även återspeglas i klassrummet. Dagens
verksamma lärare ger uttryck för en bristande kompetens vad gäller inkludering av
kontroversiella frågor i undervisningen. Detta väckte mitt intresse för kontroversiella frågor i
undervisningen och hur lärare kan hantera dessa. En stor del av lärares kompetens härleds till
lärarutbildningen vilket berör yrkets vetenskaplig grund och beprövade erfarenhet. Trots detta
finns det brist på forskning relaterat till vilka metoder som förmedlas för att rusta blivande
lärare för att hantera kontroversiella ämnen. Denna studie syftar till att fylla denna
kunskapslucka genom att undersöka vilka kontrovershanteringsmetoder som förmedlats till
ämneslärarstudenter vid Göteborgs universitet med inriktning samhällskunskap. Detta
undersöks genom kvalitativa intervjuer och analyseras genom två idealtyper som utgör två
kontrovershanteringsmetoder, deliberativ och agonistisk pedagogik. Resultatet visar att
dominerande hållningar från lärarstudenternas upplevelser kan härledas till idealtypen för
deliberativ pedagogik. Detta genom att betona vetenskap och rationalitet samt att fostra
blivande demokratiska medborgare i relation till diskussion om kontroversiella frågor.
Resultatet visar även att lärarstudenternas upplevelser kan härledas till den agonistiska
pedagogikens idealtyp genom betoning på konflikt över konsensus vid diskussion om
kontroversiella frågor. Studien presenterar förslag för vidare forskning genom hur studiens
resultat kan undersökas vidare.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-07-17Author
Niklasson, Emma
Keywords
Agonistisk demokrati, deliberativ demokrati, agonistisk pedagogik, deliberativ pedagogik, kontroversiella frågor, medborgarutbildning, samhällskunskap, lärarutbildning, idealtypsanalys.
Language
swe